Deník N

Motorky v Brně: drahý evergreen, který už opravdu může skončit. A nerozhodnou o tom Češi

Stíhací jízda Jakuba Kornfeila v závodě Moto3 v Brně. Foto: David Soeldner
Stíhací jízda Jakuba Kornfeila v závodě Moto3 v Brně. Foto: David Soeldner

Velká cena v Brně patří k tradičním podnikům mistrovství světa silničních motocyklů. V posledních letech však místo výsledků dosažených na trati víc pozornosti budí spory o její financování. Tedy o to, kdo by měl doplácet ztráty, ve kterých víkendová akce končívá. Její budoucnost je momentálně nejistá.

Pořád je to podmanivý evergreen, který se hraje jednou do roka uprostřed letních prázdnin. Má specifické kouzlo v podobě burácejících motorek, spáleného benzinu či desítek tisíc diváků, kteří si jej přijíždějí na rozlehlé přírodní tribuny vychutnat z tuzemska i z ciziny. Letos se na Masarykově okruhu ukrytém v lesích nedaleko od Brna mistrovství světa silničních motocyklů uskutečnilo už popadesáté! A když se vyřeší problémy ohledně financování, mohlo by se tamtéž závodit podle stávající smlouvy i za rok.

Ale co dál? Udrží si tuzemská Grand Prix status druhého nejstaršího a stále funkčního podniku světového šampionátu, vždy dobře zorganizovaného a hojně navštěvovaného, nebo o něj přijde, možná navždy? Řečeno hudební terminologií – autorská práva na oblíbený song drží španělská promotérská společnost Dorna. A to je tvrdý obchodník, který chce své peníze. Kde na ně vzít? A má to vůbec smysl?

Nejdůležitější faktor, který ovlivní bytí či nebytí velké sportovní akce, jsou samozřejmě peníze. Ještě dřív než pronajmete závodní okruh a začnete distribuovat lístky, uhradíte náklady na kanceláře a nezbytný technický personál. A není to symbolická částka, ale nekompromisně vysoký každoroční paušál. Když ho nemáte, nebo platíte po částkách a se zpožděním, výběrčímu dochází trpělivost a ohlíží se, kde najde solidnějšího a spolehlivějšího partnera. Tradice už nestačí, hrozí konec. A to v tomto případě jedinému sportovnímu podniku nejvyšší kategorie s každoročním intervalem pořádání a celosvětovým významem u nás doma.

První Grand Prix, ještě s přívlastkem Československa, zařazená do mistrovství světa silničních motocyklů, se přitom na okraji Brna uskutečnila už v roce 1965. Stalo se tak poté, co došlo ke zkrácení Masarykova okruhu z původních třiceti postupně až na necelých čtrnáct kilometrů. Úzké, stále se klikatící veřejné silnice, vedoucí i obydleným územím mezi domy, obložené jen balíky vyschlé slámy, však brzy přestaly vyhovovat moderním, a především bezpečnostním požadavkům. A tak se po krátké odmlce, konkrétně od roku 1987, začaly motoristické podniky pořádat na uzavřeném a moderním Automotodromu v délce 5,40 kilometru. Motocyklové Velké ceny se častěji v rámci mistrovství světa uskutečnily jen v nizozemském Assenu.

Mistrovství Španělska

Jenže na minulost se v 21. století nehledí. Rozhoduje

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější