Deník N

„Nechceme říkat, co je pravda a co ne.“ Pawlowská a Háma budou v ČT varovat před dezinformacemi

Kapitánka jednoho ze dvou týmů v pořadu To se ví (Česká televize) Halina Pawlowská. Foto: TMBK/Česká televize
Kapitánka jednoho ze dvou týmů v pořadu To se ví (Česká televize) Halina Pawlowská. Foto: TMBK/Česká televize

Česká televize chystá pořad, ve kterém se budou odkrývat falešné zprávy. Jeho hlavními tvářemi se stanou Halina Pawlowská a Aleš Háma. S touto programovou novinkou pod názvem To se ví přichází televize od podzimu. Podle producentky je cílem nového pořadu pobavit diváky a upozornit na fenomén fake news. Cílí hlavně na lidi po padesátce. Ti jsou podle průzkumů náchylnější šířit dezinformační maily.

Od podzimu se na obrazovkách České televize budou pravidelně utkávat dva týmy v tom, kdo dokáže rozpoznat pravdivé zprávy od falešných. V novém pořadu, který má být podle televize „primárně zábavným a sekundárně informativním“, chce ČT upozorňovat na problematiku falešných zpráv a dezinformací.

„Chceme propojit to, co je českému diváku vlastní – tedy humor, s tím, aby se lidé něco dozvěděli. Máme oblíbené pořady jako Zázraky přírody nebo Kde domov můj. Chceme diváky bavit, ale chceme, aby si také mohli sami popřemýšlet o tom, co kolem nich všechno proudí, co vidí a co čtou. Že někdy věci nejsou takové, jak se na první dobrou zdají, že je dobré si věci ověřit i z více zdrojů a že není třeba přeposílat každou řetězovou zprávu,“ vysvětluje Deníku N kreativní producentka pořadu Lucie Kapounová.

„Tématem jsou určitě fake news, ale nejen ony. Půjde i o fotky nebo videa, které manipulují lidmi a chtějí v nich vyvolat nějaké dojmy a emoce,“ doplňuje Kapounová. „Pořad bude postaven z několika kol. V nich se budeme vždycky bavit o tématu, které otevřeme třeba fotkou, videem nebo povídáním. Oba týmy si o něm budou povídat a následně to bude mít v rukou moderátor Tomáš Měcháček, který jim dá soutěžní otázku. Princip je, že jde o odlehčenou soutěž. Týmy budou hádat, co je pravda a co pravda není,“ popisuje Kapounová průběh soutěže.

Nápad díky mamince

Fenomén falešných zpráv, alternativních médií nebo řetězových mailů je v posledních letech na vzestupu. Například data studie agentury STEM ukazují, že zhruba čtvrtina lidí v Česku věří dezinformacím a přibližně stejný počet věří více dezinformačním médiím než těm tradičním. Podle výzkumníků z Univerzity Palackého v Olomouci pak zejména senioři šíří e-mailový spam, který zahrnuje i vymyšlené zprávy.

„E-maily, které varují před nebezpečím (například migrace, islám), rozšiřuje 35 % osob ve věku 55–64 let a 47 % osob starších 65 let – to je čtyřikrát více než u osob mladších (35 let věku). Pravdivé i nepravdivé zprávy o politickém dění pak šíří senioři šestkrát častěji než osoby mladší,“ popisují výzkumníci z Olomouce ve studii, kterou zpracovali ve spolupráci se společností Seznam.

Právě do tohoto prostředí televize s novým pořadem vstupuje. „Celý ten nápad vznikl díky

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Dezinformace

V tomto okamžiku nejčtenější