Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Apple by překvapil, kdyby něčím překvapil. Nestalo se

Kulty přežívají díky rituálům. V Applu to dobře vědí – o kultech tam vědí skoro všechno –, a tak pečlivě dodržují každoroční rituál Velkého Uvedení Zázračných Novinek. Zavedl ho Steve Jobs a povýšil tím marketing do polohy náboženského zážitku. Na uvedení prvního iPhonu se vzpomíná bezmála jak na první přistání na Měsíci.

Rituály spočívají v opakování. Apple už pěkných pár let uvádí na trh namísto převratných nových technologií celkem standardní produkty, slávu kolem toho však dělá stejnou jako za Jobsových časů. Proto i dnes hovořil Jobsův nástupce Tim Cook o „magickém dni“.

Jakou magii předvedl? Takovou, jaká se dala čekat: tři telefony, jedny nové hodinky a příslib nové verze operačního systému. Všechno to vypadá dobře, zázračně však ani náhodou.

Levnější model iPhone Xr se bude dodávat v několika jásavých barvách. Foto Apple Inc.

Tři nové telefony vycházejí z iPhone X, poznáte je podle charakteristického výřezu na horní straně displeje (něco mi pořád říká, že tahle designová z nouze ctnost by se Jobsovi nelíbila) a každý z nich navazuje na současný model jiným způsobem. iPhone Xs je přímým nástupcem, iPhone Xs Max je větší, iPhone Xr je poněkud očesaný – a tím pádem levnější. U modelu Xr ušetřil Apple na technologii displeje (LCD namísto OLED; díky tomu je displej dokonce větší než u Xs) a na fotooptice.

Nové hodinky, tedy Apple Watch Series 4, jsou větší než současné modely (40 a 44 mm namísto nynějších 38 a 42), tím pádem mají větší displej. Mají taky rychlejší procesor, lepší mikrofon… a tak dále. Jinými slovy, opatrně vylepšují to, co tu už je.

Na displej nových Apple Watch Series 4 se vejde více infomací – možná až příliš. Foto Apple Inc.

To se dá koneckonců říci o Applu jako celku. Firmě určitě nedošly revoluční nápady. Má na jejich vývoj víc peněz než kdokoli jiný v oboru, a když se jí zalíbí inovace vzniklá jinde, může si ji koupit i s jejími tvůrci.

Apple brzdí sám sebe záměrně. Je to dnes konzervativní firma pro konzervativní publikum, pro lidi, kteří s jejími výrobky postupně stárnou a pro staré mladé, kteří si jimi chtějí dodat na důležitosti. Anebo taky pro ty, kteří prostě oceňují spolehlivost a nemají chuť na radikální změny – což je patrně většina koupěschopné světové populace.

Apple ví, co dělá. Stejně jako to věděl v Jobsových časech. Ale tehdy to mělo důležitou kvalitu navíc: nebyla to nuda.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Ekonomika, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější