Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jet etapu na Tour de France? Vynásobte běžný příjem potravy pěti nebo šesti, říká odborník

Stoupání v horské 18. etapě Tour de France. Foto: ČTK / ZUMA / Yuzuru Sunada
Stoupání v horské 18. etapě Tour de France. Foto: ČTK / ZUMA / Yuzuru Sunada

Stošestý ročník Tour de France je v samém závěru, cyklisté mají za sebou téměř tři a půl tisíce kilometrů. Kolik energie by musel běžný smrtelník přijmout, aby zvládl jednu její etapu? A proč jsou v pelotonu mezi závodníky takové rozdíly?

Cyklističtí sprinteři na Tour de France jeden den bojují o etapové vítězství a hned druhý přijíždějí do cíle jako poslední s velkou ztrátou na vítěze.

I přesto jsou často na hraně totálního vyčerpání, protože do cíle nemohou dojet výletním tempem. Každá etapa má stanovený časový limit, který musí cyklisté stihnout, aby je ze závodu nevyloučili.

Limit je každý den jiný, určuje se jako jisté procento z času vítěze, přičemž rozhodčí berou v potaz typ etapy a její průměrnou rychlost. V nejtěžších horských etapách mají sprinteři rezervu až do 50 minut, ale stejně se stane, že do cíle někdy dojedou pozdě.

„Měl jsem dny, kdy jsem na kole téměř brečel. Nejhorší je, když tělo nepracuje, když jste morálně na dně,“ popisuje pro VeloNews bývalý sprinter Thor Hushovd.

Proč přesně sprinteři v horách tak trpí?

Fyzika nepustí

U vzpírání nebo zápasení jsou sportovci rozděleni do váhových kategorií, ale v cyklistice musí ve stejných podmínkách závodit jezdci, mezi nimiž je rozdíl i 20 kilo.

Například Peter Sagan

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Sport

V tomto okamžiku nejčtenější