Deník N

I památky byly devastované a opouštěné, jako lidi. Koncertní projekt oživí čtyři místa v Sudetech

Haunštejn. Foto: Aleš Novotný
Haunštejn. Foto: Aleš Novotný

Benefiční projekt Lenky Dusilové a několika nadšenců v letošním létě podpoří zchátralé památky českého pohraničí. Na severu a západě země se v netradiční koncertní roli představí kostel, hrad, lázně a továrna. Projekt Monument/um chce přivést publikum do zapomenutých míst, na kterých novodobé dějiny zanechaly spoušť, ale místní nadšenci se je snaží opravit a dát jim nový život. Přečtěte si jejich pohnuté příběhy.

„Inspirativní, nádherné místo s pohnutým osudem, ta syrovost bude krásně fungovat… ostatně podobně jako i na třech dalších místech,“ říká Lenka Dusilová o kostelu Navštívení Panny Marie v Horním Vítkově, první zastávce ze čtyř míst, kde s VJ Aeldrynem odehraje speciální audiovizuální koncerty šité na míru jednotlivým památkám.

„Uprostřed kostela je tráva, lidé odsud za komunismu totiž vytrhali dlažbu, aby si vydláždili chodníčky ke svým domovům nebo si dokonce obložili část kuchyně. Faru, panský dům a hřbitov zničil v 80. letech místní národní výbor, aniž by dal vědět pozůstalým.“

Horní Vítkov. Kostel Navštívení Panny Marie

Koncert: 27. července 2019

Původně zde zřejmě stával dřevěný kostelík už od 14. století, současná podoba je z 2. poloviny 17. století. „Před 2. světovou válkou tu žilo přes 1000 obyvatel především německé národnosti asi v 260 staveních a statcích,“ vypráví o historii kostela Soňa Paleta, ředitelka a spoluautorka projektu Monument/um. Byly tu hostince, mlýny, řeznictví, pekařství, spousta spolků.

„Uživila se tu řada řemeslníků včetně chovatele stříbrných lišek, brusiče skleněných perel či výrobce lyžařského vosku. Odsun německého obyvatelstva proběhl dle pamětníků klidně, skutečný teror nastal až s příchodem Čechů při osidlování,“ vypráví pohnutou historii místa.

Kostel Navštívení Panny Marie, Horní Vítkov. Koncert: 27. července 2019. Foto: Zdeněk Dam

Stovka domů byla po válce zbourána, vnitřní výzdoba kostela zničená. „Rozlámané píšťaly varhan se prý dlouho válely na silnici, za své vzaly sochy, lustry a lavice, ze kterých prý jsou v některých domech podlahy. V dalších letech prý kostel nejvíc ničila mládež, která byla masírovaná k zesměšňování

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Hudba

V tomto okamžiku nejčtenější