Filmová škola hrou: Uherské Hradiště vyučuje film zábavně i koncepčně
Přehlídka Letní filmová škola v Uherském Hradišti vytváří čím dál přehlednější „osnovy“ výuky kinematografie. V jasné struktuře, která spojuje starou i novou látku, letos představí například bulharský film, Williama Wylera, Michaela Hanekeho a školní tvorbu tuzemských klasiků i současných studentů. LFŠ začíná 26. července.
Pod dlouhodobě stabilním vedením festivalové ředitelky Radany Korené, programové ředitelky Ivy Hejlíčkové, hlavního dramaturga Jana Jílka a jejich týmu cizeluje Letní filmová škola rok po roce svou strukturu. Nově zaváděné programové sekce si sedají do základního dělení na historii, současnost a česko-slovenskou tvorbu.
Novinková sekce Terra festivalis hodlá v rámci současné roviny každý rok představit jinou národní kinematografii, jež se v posledních letech výrazně etablovala na mezinárodní scéně. Napoprvé to bude Bulharsko. Jedním z vrcholů bloku se stane film Glory od dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov, která letos zvítězila v hlavní soutěži festivalu v Karlových Varech se snímkem Otec. Milimetrově přesná absurdní fraška Glory z roku 2016 je příběhem poctivého zaměstnance železnice, jemuž zkomplikuje život nález značné sumy peněz.
Po loňském úspěchu se vracejí sekce Ikona, Východní přísliby a Virtuální realita. První z nich zjišťuje, jak se ten který důležitý režisér současnosti stal tím, kým je; tentokrát se to dozvíme o Michaelu Hanekem. Východní přísliby, čerpající ze zemí někdejšího „tábora socialismu“, prozkoumají podoby a důsledky války ze srbského, ruského a polského pohledu a na osobnější a komornější témata, jako jsou mezilidské vztahy či dospívání, nahlédnou prostřednictvím autorů z Rumunska, Kazachstánu a Maďarska. Třetí blok nabídne filmy natočené ve virtuální realitě i site-specific akce spojené s prostředím uherskohradišťské věznice, nechvalně spojené s komunistickým terorem.
Do současnosti stále