Deník N

Kvalitní výstava ve Fait Gallery inspirovala hru na galerii

Pohled na výstavu Práce na budoucnosti. Foto: Fait Gallery
Pohled na výstavu Práce na budoucnosti. Foto: Fait Gallery

Současná muzea a galerie hledají nové cesty, jak oslovit návštěvníka. V brněnské Fait Gallery například nabízejí hodinový larp.

„Větší slevu už vám dát nemohu. Já na vašem místě bych s koupí neváhala ani na okamžik, vždyť je to skvělá investice.“ – „To vám věřím, ale dílo takovýchto rozměrů vyžaduje nároky na transport a uložení. Ještě si to budu muset celé propočítat a rozmyslet se…“

Ne, nejsme v komerční galerii živící se prodejem umění. Tento rozhovor se odehrál při „rolové hře“, kterou k výstavě Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského zorganizovala Fait Gallery.

V posledních přibližně pěti letech lze pozorovat změnu, kterou prochází galerie a muzea výtvarného umění ve vztahu k divákovi. Dnešním trendem je brojit proti představě muzea jakožto prostoru, kde má člověk mlčet, ničeho se nedotýkat a s náboženskou úctou obdivovat exponáty. Heslo dneška zní: „Nejdůležitější je zážitek, který si návštěvník z galerie či muzea odnese.“ Galerie se tak brání předsudkům o tom, že umění, zvláště pak to moderní a současné, je nesrozumitelné.

Například MoMA (The Museum of Modern Art), jedno z nejvýznamnějších muzeí v New Yorku, před nedávnem oznámila, že bude své prostory rozšiřovat o 40 tisíc metrů čtverečních. V rozhovoru pro časopis Artribune uvedl v červnu letošního roku ředitel MoMA Glenn D. Lowry, že cílem muzea je vybudovat v nových prostorách vzdělávací laboratoř otevřenou městu i zázemí pro živé programy a představení.

Uniknout z muzea

Za ještě konkrétnějším příkladem se můžeme vydat do Amsterdamu, kde připravilo Rijksmusem únikovou hru Ve stínu Rembrandta.

„Knihovna je klidná a opuštěná, ale Bert, zaměstnanec Rijksmusea, je stále ještě zaneprázdněn zkoumáním Rembrandta. Obrátí stránku a ohromeně zírá na starou skicu s velmi podivným datem. Když se však Bert pokouší tuto záhadu dále prozkoumat, stránka náhle zmizí…,“ láká muzeum na svých stránkách potenciální hráče. Ostatně propagační video ke hře vypadá jako trailer na film natočený podle nového románu Dana Browna.

Avšak zpátky k Fait Gallery. V současnosti zde probíhá výstava Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského s názvem Práce na budoucnosti. „Dušana zajímá, jaký typ práce má smysl dělat, kdežto já spíše sleduji otázku, jak práci dělat, aby s ní mělo smysl žít,“ říká o tématu výstavy v Art+Antiques Sceranková.

Ten, kdo navštěvuje Fait Gallery pravidelně, bude více než mile překvapen, co s prostorem

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

V tomto okamžiku nejčtenější