Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nejstarší typ tramvaje v Česku končí v běžném provozu. Jezdil v posledním městě

Meziměstská trať z Liberce do Jablonce, podzim 2018. Foto: SAB Digital
Meziměstská trať z Liberce do Jablonce, podzim 2018. Foto: SAB Digital

Jedna je stará přesně 60 let, druhá je jen o čtyři roky mladší. Liberec je jediným městem na světě, kde v běžném provozu ještě jezdí tramvaje typu T2. Čeká je ale poslední týden. Slavnostní rozloučení chystá dopravní podnik na sobotu 17. listopadu.

Na přelomu let 1954 a 1955 dokončil smíchovský závod národního podniku Tatra první dva prototypy tramvají s označením T2. Místo dnes běžného pantografu měly ještě tyčový sběrač elektrického proudu, podobně jako trolejbusy. Prototypy se testovaly v pražském provozu.

Jeden ze dvou prototypů po rekonstrukci do původní podoby (včetně tyčového sběrače) před Muzeem MHD v pražských Střešovicích. Foto: PražskéTramvaje.cz

Sériová výroba vozů T2 začala v roce 1957, a přestože to z bývalé Ringhofferovy továrny měly do Prahy nejblíže, všechny už zamířily do jiných měst. Z pražského provozu brzy zmizely i oba prototypy.

Do roku 1962 se vyrobilo 771 kusů. Zhruba polovina pak jezdila v tuzemsku – nejvíce v Ostravě a Brně, hodně vidět byly také v Bratislavě, Mostě a Litvínově, Košicích, Plzni, Liberci a před zrušením tamního provozu i v Ústí nad Labem. V menším počtu se dostaly také do Olomouce. Druhá polovina zamířila do tehdejšího Sovětského svazu – dnešního Ruska a Ukrajiny.

Říjen 1988. Provozu T2 v Plzni zbývá poslední půl rok. Foto: Tomáš Palyza, PlzeňskéTramvaje.cz

Z dnešního pohledu unikátní byl třeba jediný přední světlomet s „vousem“, později ho v provozu nahradili dvěma světly.

Na cestující uvnitř čekaly

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější