Deník N

České animované filmy pomáhají v britských nemocnicích a školách

Záběr z bakalářského filmu Domek. Foto: Ateliér animovaná tvorba, UTB
Záběr z bakalářského filmu Domek. Foto: Ateliér animovaná tvorba, UTB
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Zlínský Ateliér animovaný film nechce vysílat do světa nepraktické umělce. Vštěpuje žákům všeobecné základy řemesla a pěstuje mezinárodní kontakty, díky nimž se objevují studentské práce všude po světě – a dokonce pomáhají.

Během nedávného filmového festivalu ve Zlíně byste v kinosálech asi marně hledali studenty místního Ateliéru animované tvorby z Univerzity T. Bati. Ti totiž měli paralelně několikadenní workshop s Anthonym Wongem, zaměstnancem slavného studia Pixar. Wong připravil českým studentům „nalejvárnu“, v níž je seznámil s principy, které si musí osvojit animátoři v Pixaru, přičemž vše ukazoval na reklamě s postavami Příběhu hraček, kterou pomáhal vyrábět.

Že měli zlínští studenti tuto jedinečnou možnost, za to není ani tak zodpovědný samotný festival, ale vedoucí ateliéru Lukáš Gregor. Ten se snaží rozšířit obsah výuky, aby byli jeho studenti připravení na reálnou praxi a reálné zakázky. „Dlouhá léta se na katedrách animace vychovávali jen režiséři,“ vysvětluje Gregor. „Na pražské FAMU je dodnes v této kategorii prioritou tvorba autorských filmů. My jsme zjistili, že naši studenti si sice po absolvování školy práci najdou, ale musejí se hodně přeučovat na úplně jiné činnosti.“

Vedoucí ateliéru Lukáš Gregor. Foto: Ivan Adamovič, Deník N

Zlínský student animace si musí projít kolečkem přípravy na praxi, která obnáší víc, než umět namalovat a rozpohybovat obrázek. Mnozí animátoři by chtěli být umělci, ale bakalářský program je má nejdříve naučit řemeslu, protože podle Lukáše Gregora musí mít umění nejprve řemeslný základ.

Tak trochu jiný Zeman

Mezi dalšími důležitými prvky vypočítává Lukáš Gregor například schopnost pracovat v týmu, respektovat uměleckou vizi někoho jiného, umět pracovat s různými žánry, zvládnout 3D animaci, naučit se pracovat pro studio, ale také se orientovat v procesech filmové produkce a distribuce. Třeba i jak si umět obhájit vlastní vizi tváří v tvář producentovi filmu.

Vytvořit animovaný film totiž nekončí tím, že se nahraje na DVD a uloží do police. Studenti se musejí orientovat také na filmovém trhu, byť ten animovaný je hodně specifický.

Zlín dříve býval po Praze dalším centrem filmové výroby. Karel Zeman tu například natáčel svou Cestu do pravěku. Dodnes tu sídlí společnost Krátký film, nyní ovšem již zprivatizovaná. Nicméně na vavřínech se tu rozhodně spát nedá. Naopak je třeba dívat se do světa – třeba právě s pomocí Anthonyho Wonga a dalších

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější