Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Samořiditelná auta ucpou ulice měst ještě víc než ta současná. Stejný efekt mají služby jako Uber, varuje expert

William (Billy) Rigs. Foto: Tomáš Bella, Denník N
William (Billy) Rigs. Foto: Tomáš Bella, Denník N

Jak zabránit kolapsu měst? Je ekologičtější do obchodu jet, nebo si objednat dovoz? Proč Uber městům škodí? V rozhovoru to vysvětluje profesor Billy Riggs z University of San Francisco.

Setkali jsme se v osobním přístavu v San Franciscu, kde se davy lidí nepřetržitě přelévají z lodí do autobusů, metra a taxíků. Města potřebují mít dopravní zácpy, aby více lidí nastupovalo do metra a méně do taxíků.

Řekněme, že jsem primátorem středně velkého evropského města. Jak se za 10 let změní moje problémy vlivem nových způsobů dopravy?

V prvé řadě, lidé ve vašem městě se budou za deset let chovat jinak, protože bariéry přístupu k různým typům dopravy budou odlišné. Jestliže se dnes rozhoduji, zda půjdu kilometr pěšky, nebo si přivolám taxi, tak přivolat si taxi přes aplikaci nebo autonomní taxi bude v budoucnosti mnohem snazší.

Jestliže se dnes rozhoduji, zda jet autem, často s ním nejedu, protože během řízení nemůžu dělat nic jiného. Pokud si budu moct přivolat auto, ve kterém můžu pracovat nebo se dívat na televizi, sníží se tím moje bariéra pro využívání aut.

Takže autonomní auta způsobí, že jich ve městech bude ještě více?

Ano. Cena se sníží, takže poptávka se logicky zvýší. Něco s tím budete muset udělat, jelikož je to opakem dnešní snahy podporovat pohyb pěšky a zóny bez aut.

William (Billy) Riggs je profesorem na Fakultě managementu na University of San Francisco. Věnuje se budoucnosti v dopravě, autonomním autům a jejich vztahu k rozvoji měst a bydlení. Působí jako konzultant v mnoha firmách zabývajících se takzvanou chytrou dopravou. Sepsal řadu publikací a přispívá do světových médií jako Economist, Wall Street Journal či Washington Post.

Dnes má ale hodně lidí využívajících Uber pocit, že je to naopak moderní způsob přepravy, protože místo koupě nového auta používají sdílené auto obsluhující více lidí.

Tvrdí se, že služby jako Uber přebírají zákazníky taxíkům, ale data mluví o něčem jiném. Takovéto služby zvyšují množství cest, na které se vydáme – je tak jednoduché zavolat si taxík, že se častěji někam vydáte. Zároveň snižují pravděpodobnost, že někam vyrazíte pěšky nebo na kole. Lidé, kteří jezdí Uberem, typicky předtím využívali různé jiné způsoby dopravy, část cesty jeli městskou dopravou, část jinak. Na mnohých místech začínají takové služby ničit kvalitní městskou dopravu.

Nechceme ukazovat prstem na žádnou konkrétní firmu, ale tyto služby udělaly cestování o tolik pohodlnější, že úplně mění způsob, jak lidé uvažují o dopravě, a města musí vážně přemýšlet, jak na to zareagují.

Tedy pokud nám výrobci nových technologií slibují, že sdílená doprava a autonomní auta pomohou řešit problémy s dopravou, bude to ve skutečnosti naopak?

Ano. Zácpy způsobené lidmi budou nahrazené zácpami způsobenými samořiditelnými vozidly. Ta sama o sobě přinášejí určitou optimalizaci – mohou jezdit efektivněji, plynuleji a podobně. Výhody však budou úplně smazány zvýšenou poptávkou po přepravě, kterou přinesou.

První známky toho, jak to může vypadat, vidíte už dnes na

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Svět, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější