Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

V čem spočívá riziko ovládnutí nejsledovanější české a slovenské televize miliardářem Kellnerem

Sídlo PPF na Evropské třídě v Praze. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Sídlo PPF na Evropské třídě v Praze. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Televizi Nova i slovenskou Markízu možná koupí PPF Petra Kellnera. Jednání mezi ní a majiteli Markízy jsou v závěrečné fázi. Rizikem obchodní transakce pro českou i slovenskou společnost je Kellnerova náklonnost k Číně a prezidentu Zemanovi a jeho zájmy v obchodování se státem.

Český miliardář Petr Kellner je velmi blízko k ovládnutí nejsledovanější slovenské televize Markíza. Denníku N to potvrdilo pět zdrojů z mediální sféry. Jednání jsou podle nich v pokročilém stadiu a změna vlastníka může brzy přijít. Kellnerova skupina PPF podala podle českého portálu hlidacipes.org nabídku ke koupi také nejsledovanější české televize Nova.

Kellner je nejbohatší Čech a díky svému podnikání je vlivný i na Slovensku.

Pokud by získal Markízu, jeho vliv by ještě vzrostl. Prostřednictvím vlastní televize by dokázal zajistit výhodnější reklamní podmínky pro své podniky – zvláště pro telekomunikačního operátora O2 Slovakia a poskytovatele spotřebních úvěrů Home Credit Slovakia.

Pokud by televizi zneužíval, dokázal by ji použít jako nástroj k prosazování svých zájmů ve státním byznysu. PPF má vliv ve společnosti Skytoll, která mimořádně dobře vydělává na elektronickém silničním mýtě. Kellner před časem ovládl také strojírenskou skupinu Škoda Transportation, která je na Slovensku největším dodavatelem vlaků, tramvají a dalších vozidel hromadné dopravy.

Kupující zkoumá Markízu

Prodej Markízy se podle informací z trhu nachází v závěrečné fázi, ve které si kupující neboli PPF dělá analýzu „due diligence“. Tak se nazývá zkoumání právních, účetních a jiných dokumentů, které se obvykle provádí před koupí společnosti.

Kupující se tak dostává k přesnějším informacím, které mu umožní lépe odhadnout hodnotu společnosti a její rizika. Jelikož jsou mnohé z nich důvěrné, prodávající je zpravidla zpřístupní pouze seriózním zájemcům ve finální fázi prodeje.

Logo slovenské TV Markíza s visačkou Na prodej. Grafika: Denník N

Současný americký vlastník Markízy i Novy CME

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Média

Petr Kellner

Česko, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější