Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Vyzkoušel jsem si život s elektrickým autem. Komu se už vyplatí a kdo v něm bude trpět?

Když si pořídíte elektrické auto, začnete vidět svět jako shluk nabíječek. Foto: Adobe Stock
Když si pořídíte elektrické auto, začnete vidět svět jako shluk nabíječek. Foto: Adobe Stock

Očekával jsem, že mě řízení bude bavit víc. Nečekal jsem, že vinou elektrického auta budu přibírat.

Mám mžitky před očima, je mi na zvracení a v obličeji mám to, co Urban Dictionary definuje jako „Tesla úškleb“. Tzn. „nedobrovolný, ale příjemný fyzický projev, který člověk zažívá při zrychlení v autě značky Tesla“.

Podobá se to zážitku, kdy poprvé sedíte ve startujícím letadle. Všichni majitelé elektrických aut mají společné to, že vám zrychlení svého auta určitě okamžitě předvedou. Ať chcete, nebo ne.

Vyměnil jsem na pár týdnů své benzinové auto za různé typy elektrických, abych zjistil, čím dalším se ještě liší. A jak jednoduchý, nebo naopak složitý je dnes na Slovensku běžný život, když musíte zastávky na čerpací stanici vyměnit za pátrání po nabíječkách.

Existují věci, na které si po přesednutí z benzinového do elektrického auta musíte zvyknout. Při brždění se například dobíjejí baterie, takže brzda reaguje jinak, když je baterie plná, a jinak, když je téměř prázdná.

Jediným větším problémem je naučit se sebeovládání. Elektrický motor se od spalovacího z praktického hlediska odlišuje zejména tím, že ho nemusíte „dostávat do otáček“. Výkon máte k dispozici okamžitě. Levné elektrické auto je subjektivně mnohem živější než drahé benzinové.

První týden jezdím s Volkswagenem e-up, což je mini auto, které si na nic nehraje – zvenčí skromné, zevnitř úplně spartánské. Místo elegantního decentního vzzzzzzzm nebo šššššššš, které si užíváte v běžných elektrických autech (cítím se jak v letadle, říká moje manželka), vydává zvuk spíše jako přestárlá elektrická lokomotiva u národního přepravce.

Avšak pokud i v takovémto levném autě sešlápnete po naskočení zelené plyn na podlahu, necháte v dáli za sebou BMW, které bylo na křižovatce ve vedlejším pruhu. Co je ještě lepší, BMW bude při akceleraci řvát a vypouštět černá mračna kouře z výfuku, zatímco vy odjedete úplně tiše a elegantně. Auto se pohybuje jako

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Nezařazené, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější