Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kanál Dunaj–Odra–Labe přesune ze silnic maximálně 1,8 procenta kamionů, ukázala studie

Devadesát procent světového obchodu se pohybuje po moři. Foto: ČTK
Devadesát procent světového obchodu se pohybuje po moři. Foto: ČTK

Ministerstvo dopravy dnes představilo nejdůležitější závěry studie proveditelnosti k průplavu Dunaj–Odra–Labe. Už před několika týdny oznámilo, že se podle ní projekt ekonomicky vyplatí. Celou studii ale stále nezveřejnilo.

Není to megalomanský projekt a má smysl se o něm bavit dál – takový je podle ministra dopravy Dana Ťoka hlavní závěr studie, za níž jeho rezort utratil přes 22 milionů (bez DPH).

Ministr dopravy Dan Ťok představuje novinářům závěry studie. Foto: Jan Moláček

Kromě výčtu investičních nákladů na jednotlivé varianty průplavu se prezentace výsledků zaměřila také na to, jak se případně projeví ve struktuře dopravy v celé oblasti střední Evropy, kterou uskutečnění projektu ovlivní.

Podle studie by kompletní projekt v případě dokončení a propojení všech tří větví – labské, oderské i dunajské – v roce 2079 odlehčil silniční nákladní dopravě o 1,8 procenta.

Jestliže se podaří vybudovat pouze ekonomicky nejefektivnější část kanálu, tedy propojení Dunaje a Odry,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější