Deník N

Filmové Vary, den 4.: Vyhraje soutěž chladná Němka, nebo vznětlivý Bulhar?

Lara. Foto: KVIFF
Lara. Foto: KVIFF
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Na filmovém festivalu v Karlových Varech lze spatřit řadu lákavých hollywoodských i jiných snímků, ale středobodem přehlídky je sekce soutěžních filmů. Letos se musela obejít bez českého snímku, což kontrastuje se zprávami, že česká tvorba zažívá oživení.

V soutěži bývalou republiku zastupuje alespoň slovenský snímek Nech je svetlo. Jeho silnou stránkou je, že je posazen do regionu, který jako by se ocitl ve slepé skvrně světa: do nenápadné slovenské podhorské vesnice, kde se jakoby nic neděje, a kdo je jen trochu schopný, odjíždí pracovat do ciziny. To je i případ Milana, který přijíždí domů na Vánoce, zatímco většinu roku se živí v Německu jako námezdní dělník. Nepřítomnost otce je znát. Matka je sama na výchovu tří dětí, starší syn se rodičům odcizil a tráví čas kdesi s kamarády. Milan postupně zjišťuje, že parta, do které se jeho syn přidal, je paravojenská bojůvka, která se fyzickým cvičením a tréningem připravuje na obranu vlasti před nájezdem imigrantů.

Situace eskaluje ve chvíli, kdy jeden z chlapců v partě v důsledku šikany spáchá sebevraždu. Milan by chtěl syna ochránit, ale zjišťuje, že v rámci rodné vesnice není, kam se obrátit o pomoc. Všichni buď mlčí, nebo neformální bojůvce tiše fandí.

Atraktivnímu, důležitému tématu podtrhává nohy velmi slabý scénář. Uznávaný dokumentarista Marko Škop se osvědčil jako režisér, ale psaní není jeho parketa. Příběh poskládal z těch nejočividnějších klišé, jaká byla po ruce: zlovolná církev nesnášející moderní dobu, misogynní farář, zkorumpovaná policie, floskule o nebezpečných muslimech papouškované malými dětmi, korunu všemu nasazuje sám Milan. Aby bylo jasné, odkud se v dětech berou militantní pohnutky, je Milan majitelem velké sbírky palných zbraní, hraje počítačové hry z druhé světové války a chodí v papučích ve tvaru tanku. Je paradox, že film natočil dokumentarista, protože právě loňský dokument na stejné téma Až přijde válka od Jana Geberta sklízí velké úspěchy na světových festivalech a vypovídá o tomto problému mnohem víc a lépe.

Nech je svetlo a estetika slovenské vesnice. Foto: KVIFF

Film kuriózně souzní s malým skandálem letošního ročníku festivalu, kdy

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Film

Karlovarský filmový festival

V tomto okamžiku nejčtenější