Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Filmové Vary, den 1. a 2.: Mooreová, Beatles, Vetřelec, nosorožci se také střílejí

Julianne Mooreová s Bartem Freundlichem. Foto: KVIFF
Julianne Mooreová s Bartem Freundlichem. Foto: KVIFF

Dobře promazaný mechanismus 54. filmového festivalu v Karlových Varech se rozeběhl, festival zažívá svůj první víkend a fronty u pokladen jsou milosrdně krátké, protože všechny lístky jsou hned pryč.

Filozof Slavoj Žižek říká, že ať se hneme kamkoliv, vždy budeme vězet po krk v politice. Nejinak tomu bylo na slavnostním zahájení 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Marek Eben coby moderátor večera totiž připomněl, že letos oslavíme 30. výročí sametové revoluce, bez které by lecjaká celebrita na pódiu nestála a hosté by byli ubytováni v hotelu Moskva („nyní Pupp, jednou v budoucnu možná zase Moskva“).

Než pozval na pódium ředitele festivalu Jiřího Bartošku, nechal pustit sestřih čtvrtstoletí jeho působení v ředitelské funkci festivalu. Sám Jiří Bartoška se omluvil, že když je zaštítěný rolí, je suverén, ale jakmile má být někde „za Bartošku“, zmocňuje se jej tréma. Pronesl to značně zadýchaně, doufejme, že jen dojetím.

Pak naštěstí pódium rozsvítily žluté šaty Julianne Mooreové, která uvedla společně se svým partnerem a režisérem v jedné osobě Bartem Freundlichem drama Po svatbě, zahajovací snímek festivalu. Reakce přítomných po projekci byly mírně rozpačité. I když film na první pohled působil přesvědčivě a poctivě, na pohled druhý byl vlastně trochu vyumělkovaný, psychologicky přepjatý a nenabídl ani jedinou mimořádnou scénu. Vypráví o ženě, která se stará o indický sirotčinec a získá nabídku od bohaté newyorské mecenášky (Julianne Mooreová) na štědré sponzorování této instituce. Jak se ale v Americe říká, žádný oběd není zdarma. Postupně vyjde najevo, že mecenáška svým darem sleduje zcela jiný plán, který se všech zúčastněných, včetně její čerstvě provdané dcery, velmi osobně dotýká.

Nosorožci se také střílejí

Vizuální design festivalu je letos velmi střídmý, černobílý, odkazující na optické klamy a filmový pás. Klíčovým sponzorem festivalu je letos energetická společnost innogy, pod kterou přešla dřívější RWE. O kontroverzi ještě před zahájením festivalu se však postaral jiný sponzor, a sice Česká zbrojovka. Společnost svůj příspěvek doplnila vizuálem ruky s kamerou a dvojsmyslným nápisem We Love Shooting, což lze přeložit jako „Milujeme střílení“ i „Milujeme natáčení“. Sociálními sítěmi se prohnala vlna nevole, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Karlovarský filmový festival

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější