Deník N

V Dánsku žádná vysvědčení a málo známek. České děti naopak pod tlakem jedniček i pětek

Školačka u tabule s matematickými příklady. Ilustrační foto: Fotolia
Školačka u tabule s matematickými příklady. Ilustrační foto: Fotolia

Zatímco české děti poslední den školního roku dostanou doklad, na kterém jsou ohodnoceny známkou z každého předmětu, v Dánsku nic takového neexistuje. Vysvědčení tam nikdo nezná. Známkuje se až v osmé a deváté třídě. I to ale mnozí kritizují. Thomas Medom, člen městské rady Århusu, patří mezi ty nejdůslednější kritiky. Kdyby mohl, zrušil by veškeré známkování. Věří, že dětství by pak bylo snazší. Nyní má skoro každé šesté dánské dítě nějaké psychické problémy.

„Prase nezvýší svou hmotnost tím, že se bude vážit,“ prohlásila členka dánského parlamentu, Folketingetu, Marianne Jelvedová, při jedné debatě o známkování, kterému nikdy nefandila.

Její několik let starý výrok, který v originále zní „Grisen bliver ikke tungere af at blive vejet“ a který zná snad každý Dán, se od té doby často objevuje v médiích během diskusí o známkách a prospěšnosti tohoto způsobu hodnocení dětí – podle mnohých zastaralého, přežitého, pro část dětí přímo škodlivého modelu, který by bylo záhodno odstranit.

Slova o praseti cituje v nedávném interview zveřejněném na webu Skoleliv.dk (Školní život) i Thomas Medom. Je ve druhém největším dánském městě, čtvrtmilionovém Århusu, radním pro záležitosti dětí a mladistvých, kterých tam žije celkem 67 000.

Pan Medom, původním povoláním učitel, je nejen silným protivníkem známkování, které podle jeho názoru mnohým žákům, zvláště těm slabším, láme sebevědomí a ničí motivaci učit se. Kritizuje i celý současný způsob fungování školství.

„Jsem z celého srdce proti režimu, kdy se školství řídí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Školství

V tomto okamžiku nejčtenější