Deník N

Kristýna Frejová: Umělci a Babišova média? Probíhá tu malá svinská válka

Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Herečka Kristýna Frejová kritizuje vydavatelství Mafra, které dal Andrej Babiš do svěřenského fondu, že dělá z umělců prostitutky. Jak? Tím, že podle ní i lidi, kteří odmítají s „Babišovými“ médii jakkoli spolupracovat, využívá. „Vždycky si najdou cestičku,“ říká Frejová. Herečka chodí demonstrovat, učí svou dceru, co je to střet zájmů – a na oplátku se od ní dozvídá, že Andrej Babiš sám se sebou hraje Monopoly. Takhle si dvanáctiletá dívka překládá dotační politiku českého premiéra.

Na sociální síti se často rozčilujete kvůli politice a naposledy vás nadzvedlo, že server iDnes zveřejnil článek, který poskládal z vašich citací na tiskové konferenci v divadle Ungelt. Dokud jsem článek nerozklikla, měla jsem dojem, že jste jim dala rozhovor. To mě zaskočilo a říkala jsem si: „Vida, Frejová, káže vodu, pije víno.“ Protože jinak už dva roky Babišova média ignorujete.

Tohle, co říkáte, je přesně ten důvod, proč jsem se kvůli tomu ozvala. Kamarád mi taky říkal, že ráno otevřel Facebook a říkal si: „Ty vole, Kristýna v Mladé frontě?“ A až pak si všiml, jak se vůči tomu ohrazuji. Doba je strašně zrychlená a spousta lidí si opravdu jen ráno projede titulky, aby měli zhruba přehled o tom, co se děje. Netušila jsem, že to spustí takovou lavinu hejtů. Dozvěděla jsem se o sobě šílený věci. Ale taky jsem měla velmi solidární reakce. Psala mi spousta mých kolegů, že se jim to stalo taky.

Mám pocit, že jsme všichni jak zalitý do betonu hrůz, které se okolo nás dějou. Jako kdyby už nic nemělo smysl. Jako by nic neplatilo. Tady se lže ve velkém. Tohle mě čím dál tím víc irituje. A ještě bych zdůraznila, že jestli něco ctím, tak je to osobní svoboda jednotlivce. Včetně pana Babiše. On ať si dělá, co chce, mně je to opravdu srdečně jedno. Ale v momentě, kdy to začne zasahovat do osobní svobody jiných, tak se prostě ozvu. Hrozně mě uráží, že by si moji přátelé a lidé, kteří třeba i berou vážně, co říkám, najednou mohli říct přesně to, co vy. Proto jsem se ozvala a jsem ráda, že jsem to udělala.

Ozvala jste se také iDnesu? Protože oni samozřejmě neudělali nic protiprávního.

Neozvala a máte pravdu, neudělali nic protiprávního. Byla to tisková konference, na které jsem řekla to, co oni citují. Je to v podstatě přešmelenej text. Tiskovku zpracovala Hermina Press, která to celé zastřešuje. Týkala se výhradně propagace letní scény divadla Ungelt a představení Jak zabít komika. Hermina Press si to celé natočila a já nevěděla, že oni s tou tiskovkou mohou už zacházet podle svého.

Nic s tím nenaděláte. V posledním odstavci článku na iDnesu je zmínka o tom, že jsou to zprávy z tiskové konference…

… kam skoro nikdo už ani nedočte. A mě se to dotklo. I kvůli své dceři se snažím být důsledná a tohle se mě opravdu dotýká. Právně je to ale naprosto v pořádku. Já bych musela uzavřít smlouvu s jakoukoli tiskovou agenturou, která točí jakoukoli tiskovou konferenci. Je to pro mě příště ponaučení, že budu chytřejší.

Ale jak můžete být chytřejší?

Sama nevím. Volali mi kolegové, že třeba dali rozhovor i do Českého rozhlasu, kde by vás nenapadlo, že to Babišova média stejně použijí pro sebe. Tu cestu si najdou. Tohle se stalo třeba Báře Lukešové… Psala mi, že zažila úplně to samé a že je ráda, že jsem to otevřela. Myslím si, že je správné, aby lidé věděli, že když vyjde rozhovor na iDnesu, vůbec to neznamená, že ten člověk rozhovor serveru poskytl.

Myslíte, že je to prostě redakční politika – ukazovat, že kritičtí umělci s Babišovými médii mluví?

Obzvlášť v posledních měsících, které vnímám jako poslední záškuby premiérova monopolu, se jeho média snaží vyvolat dojem, že lidé, kteří vystupují proti Babišovi, jeho praktikám a podezřením, se s ním ve skutečnosti baví. Tímhle nás chtějí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

V tomto okamžiku nejčtenější