Deník N

Aerolinky jsou namyšlené, nechtějí se dělit, říká investor, který rozjel Kiwi

Investor Jiří Hlavenka, FOTO: Salik Sláma
Investor Jiří Hlavenka, FOTO: Salik Sláma

Udělali jsme to, čeho se ostatní báli, říká Jiří Hlavenka, investor prodejce letenek Kiwi.

Firma Kiwi způsobila revoluci v leteckém byznysu. Její model funguje na podobném principu jako hotelový portál Booking, autobusová síť Flixbus nebo alternativní taxislužba Uber.

Kiwi spojuje do jedné zákaznické platformy nabídku leteckých společností, které předtím propojené nebyly. Zákazník si díky tomu může pohodlněji vyhledat a koupit na jednom místě letenky s vícerými přestupy.

Společnost průměrně denně prodává 35 tisíc míst a její obrat v roce 2017 dosáhl 700 milionů eur. Do Kiwi vstoupil minulý týden nový investor – americká firma General Atlantic. Za více než poloviční podíl má podle serverů Euro a Forbes zaplatit necelé tři miliardy korun.

Svůj podíl prodal i první významný investor Kiwi Jiří Hlavenka. Výnos z investovaného zhruba 1,7 milionu korun mohl přesáhnout miliardu, přičemž Hlavenka má v Kiwi 20,2% podíl.

Co vás vedlo k tomu, abyste v roce 2012 investoval do Kiwi, tehdy ještě pod názvem Skypicker?

U zakladatele Olivera Dlouhého jsem už na začátku poznal, že mu to mimořádně kvalitně myslí, má obrovskou vůli a na svůj věk (tehdy mu bylo 24 let) je podnikatelsky a manažersky vyspělý. Druhá věc je, že přišel s projektem pro globální trh a vůbec nebyl špatný. Když máte plán pro domácí trh a ten se podaří jen z malé části, vznikne maličká firma. Když však máte společnost pro globální trh a plán se podaří z desetiny, máte silnou světovou firmu.

Čím byla myšlenka unikátní?

Nejzajímavější bylo datové propojení aerolinek, které doposud propojené nebyly. Když jste předtím zadali let například z Bratislavy do Gentu, nenašli jste žádné přímé spojení, protože to jsou menší města s menšími letišti. Museli jste hledat nějaké přestupové řešení. Existující vyhledávače letenek vám ho nenabídly, protože to neuměly. My jsme se rozhodli to zalgoritmizovat. V tom jsme byli jedineční a stále jsme.

Když jste začínali, které aerolinky byly propojené?

Datové propojení

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

V tomto okamžiku nejčtenější