Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zakladatel Tesly: Elektrická auta se prosadí, protože jsou nejefektivnější

Martin Eberhard, FOTO: Tomáš Bella, Denník N
Martin Eberhard, FOTO: Tomáš Bella, Denník N

Pro Martina Eberharda je i po více než deseti letech zjevně pořád bolestné mluvit o tom, jak ho Elon Musk vyhodil z jeho vlastní firmy. V jedné z mnoha soudních pří, které Eberhard s Muskem vedli, dokonce Eberhard žádal pouze o to, aby Musk dostal zákaz veřejně prohlašovat, že Teslu sám založil, protože ze začátku to byl Eberhardův nápad a první Tesla Roadster byla jeho milované dítě.

Setkali jsme se nedaleko jeho domu v kopcích nad Silicon Valley a povedlo se to až napodruhé; poprvé mu nezazvonil budík. Jako odškodnění trval na tom, že zaplatí moji snídani, a nabídl tolik času, kolik jen budu chtít. Mluvil rychle, zapáleně a po rozhovoru se desítky minut také on sám vyptával – na rozdíly mezi češtinou a slovenštinou, ukrajinsko–ruský konflikt a evropský pohled na Donalda Trumpa.

Před pár lety jste řekl, že do roku 2022 budou elektrická auta levnější než běžná. Stále platí tato předpověď?

Pokud mluvíme o kupní ceně, řekl bych, že budou levnější než benzinová tak za pět let od dneška. Ještě předtím přijde moment, kdy budou elektrická auta levnější, pokud započteme i náklady na provoz. Ve svém dnešním elektrickém autě nemusím měnit olej, nemusím chodit na emisní kontrolu, neopotřebovávají se mi brzdy.

Je podle vás masový přechod na elektrická auta nevyhnutelný nebo se stále může ukázat, že zůstanou jen okrajovou technologií?

Za prvé, je rozumné se ptát, zda jsou auta ten správný způsob dopravy, který by se měl v budoucnosti používat. Osobně nejsem vůbec přesvědčen, že autonomní vozidla, která si přivolá kdokoliv z mobilu, udělají naše města lepšími. Jiné způsoby dopravy budou zřejmě lepší odpovědí.

Pokud ale mluvíme pouze o autech, ano, myslím si, že neexistuje jiná možnost. Elektrický pohon je daleko nejefektivnější způsob, jak pohánět auto, a jako inženýr věřím, že nejefektivnější technologie v dlouhodobém horizontu nakonec zvítězí.

Takže říkáte, že na elektrická auta nepřejdeme třeba proto, že je vlády budou dotovat nebo nám špinavá benzinová auta budou zakazovat, ale proto, že samotná technologie je jednoduše efektivnější?

Ano, přesně tak. Když jsem založil Tesla Motors, nebyl jsem zdaleka fanouškem elektrických aut. Hledal jsem nejlepší řešení, kterým by se dala nahradit fosilní paliva. A začal jsem dlouhými výpočty, jaká je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Nezařazené

V tomto okamžiku nejčtenější