Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Za svobodu je třeba neustále bojovat. Saša Uhlová se v Hranicích Evropy stala levnou pracovní silou

Saša Uhlová ve filmu Hranice Evropy. Foto: Hypermarket Film
Saša Uhlová ve filmu Hranice Evropy. Foto: Hypermarket Film

Do českých kin právě vstupuje druhý film Apoleny Rychlíkové a Saši Uhlové s názvem Hranice Evropy. Ukazuje, že k levné pracovní síle se chováme přehlíživě nejen my v Česku, ale že jde o celoevropský problém. Jde s ním ale bojovat. Minimálně tím, že k němu nebudeme lhostejní.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Apolenu Rychlíkovou a Sašu Uhlovou spojuje zájem o osudy neprivilegovaných lidí. Obě píší mimo jiné o tématech skupin obyvatel, které jsou znevýhodněné a jež je z pražských kanceláří snadné přehlédnout.

Chudoba a špatné životní podmínky jsou ale příliš velkým problémem, než aby je bylo možné ignorovat. Filmy zmíněné dvojice upozorňují na to, že podobné problémy existují, přestože velká část společnosti je takto nevnímá. Hranice Evropy mají sílu přiblížit podobně nezaujatým divákům tento temný svět. A také je přesvědčit, že s těmito příběhy stojí za to soucítit.

Nová železná opona

V první knize Hrdinové kapitalistické práce (a prvním filmu Hranice práce, který v roce 2017 vznikl jako součást televizního cyklu Český žurnál) vyrazila Saša Uhlová se skrytou kamerou po Česku, aby okusila útrapy pracovníků v nemocniční prádelně, v drůbežárně, za pokladnou nebo v třídírně odpadu.

Loni vyšla druhá kniha Hrdinové kapitalistické práce v Evropě, na niž teď navazuje i druhý film Hranice Evropy. V obou případech je režisérkou Apolena Rychlíková a producentem Hypermarket Film.

Uhlová v Hranicích Evropy podniká výpady za prací za české hranice – na německé farmě otrocky dře čtrnáct hodin denně, v irském hotelu kmitá z patra do patra jako pokojská, ve francouzském Marseille zakusí

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Dokument

Film

Pracovní trh

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější