Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Housing first! Akorát že vůbec. Ztroskotaný brněnský projekt sociálního bydlení se stal divadelním námětem

Vladimír Hauser v inscenaci Reality. Foto: David Konečný
Vladimír Hauser v inscenaci Reality. Foto: David Konečný

Jako pátou premiéru sezony nazvané „Bydlím, tedy su“ uvedlo v pátek 8. března brněnské Divadlo Husa na provázku inscenaci Reality. „Hororová show o bydlení v Brně“, jak zní podtitul, rozkrývá temný příběh nedávného sociálního projektu Rapid Re-Housing a jeho politického zákulisí.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Sláva a pád sociálního bydlení

Projekt Rapid Re-Housing, který odstartoval v Brně v roce 2016, si kladl za cíl bojovat s bezdomovectvím a poskytnout padesáti vylosovaným rodinám, které se nacházejí v bytové nouzi, rychlé, kvalitní a cenově dostupné bydlení v městském nájemním bytě.

Ačkoli projekt podle výzkumné zprávy již po roce vykazoval jednoznačné výsledky v oblasti zlepšení kvality života ubytovaných rodin – z hlediska zdraví, duševní pohody, zaměstnanosti nebo školních výsledků u dětí –, nová koalice vedená ODS ho v roce 2019 pohřbila jako údajně příliš nákladný.

Přitom, jak upozorňoval Štěpán Ripka, předseda Platformy pro sociální bydlení a zároveň vedoucí výzkumné skupiny z ostravské univerzity, která projekt evaluovala, kalkulace nákladnosti projektu nové koalice obsahovala značné nelogičnosti. Například zahrnovala rekonstrukci společných prostor a ušlé příjmy z nájmů, ale již nikoli úsporu za pobytová zařízení, která rodiny nevyužily, nebo částku, kterou od nich město vybralo na nájemném.

Ponor do Reality

Tvůrčí tým v Huse se rozhodl ponořit do dění kolem Rapid Re-Housing naplno. Jako metodu zvolil kvalitativní sběr materiálu přímo s aktéry v terénu – vypravil se za ubytovanými rodinami a pořídil s nimi rozhovory, jejichž přepisy tvoří spolu se

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Brno

Divadlo

Sociální politika

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější