Deník N

Běžné billboardy od dálnic mizí, ale nebezpečné svítící reklamy zůstávají. Někde i bez povolení

Foto: Jan Moláček
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Záplava českých vlajek od dálnic až na výjimky zmizela. Majitelé většinou billboardy, proti jejichž zákazu symbolem vlajky protestovali, už odstranili. Kolem dálnic však zůstávají stát velké, osvětlené reklamní plochy – takzvané bigboardy. Pro majitele jsou mnohem lukrativnější. Pro řidiče nebezpečnější…

Bude to další bitva ve válce o likvidaci reklamních ploch kolem českých dálnic. První trvala déle než rok od chvíle, kdy vstoupil v platnost jejich zákaz. Majitele se podařilo přinutit, aby odstranili klasické, jednoduché billboardy. Část z nich zlikvidovalo Ředitelství silnic a dálnic vlastními silami.

Teď jsou na řadě velké a osvětlené reklamní plochy, takzvané bigboardy. Jejich odstranění je nepoměrně náročnější – stejně jako byla jejich stavba. Majitelé museli na místo přivést elektřinu a vztyčit několik metrů vysokou kovovou konstrukci. Zato mohli počítat s vyšším ziskem za pronájem. A ten chtějí logicky inkasovat co nejdéle. O bigboardy se proto vede tuhý právní boj.

Stavba i likvidace bigboardu jsou náročnější, zato zisk je vyšší. Proto se majitelům do bourání příliš nechce. Foto: Jan Moláček

Ani stát zatím k bourání tohoto typu ploch nepřistoupil. „Odstraňována byla především zařízení s rozměry 3×6 metrů, kterých bylo největší množství. Na odstraňování zařízení velkých rozměrů, včetně osvětlení, probíhá v současné době veřejná zakázka na dodavatele těchto služeb,“ potvrdilo Deníku N Ředitelství silnic a dálnic.

Bigboardy jsou přitom nebezpečnější než klasické billboardy. Jejich majitelé se je snaží stavět na nejexponovanější místa, svou velikostí a osvětlením poutají pozornost více než běžná reklama. „Osvětlené reklamní plochy působí na bezpečnost silničního provozu negativně nejenom ve dne, ale na rozdíl od neosvětlených ploch představují riziko i v noci a za snížené viditelnosti,“ potvrdil Deníku N šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Bigboardy poutají pozornost řidičů i v noci. Foto: Jan Moláček

I tyto velké stavby přitom v některých případech mohou stát – a svým majitelům přinášet zisk – bez platného povolení. Kolik jich je celkem, není prakticky možné zjistit. Dálnice procházejí územím stovek obcí a dokumentace k reklamním plochám leží na desítkách stavebních a obecních úřadů a na ministerstvech dopravy a vnitra. Často se jedná o stohy dokumentů k jednomu billboardu, o jehož povolení se během let vedla úřední bitva.

Deník N se před několika týdny zabýval případem jednoho konkrétního reklamního zařízení, které stojí na osmatřicátém kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu.

Po uveřejnění reportáže se nám podařilo nahlédnout do dokumentace k tomuto bigboardu. Vyplývá z ní, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

V tomto okamžiku nejčtenější