Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ticho ve Veletržním paláci, nedostatek nadšení v Národní galerii. Kam letos vyrazit za uměním po celém Česku?

Z chystaného programu pražské Národní galerie: Otakar Kubín: Švadlenka z chystané výstavy École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná pařížská škola. Foto: NGP
Z chystaného programu pražské Národní galerie: Otakar Kubín: Švadlenka z chystané výstavy École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná pařížská škola. Foto: NGP

Národní galerie i další české instituce představily výstavní plány pro rok 2024. Zatímco v mimopražských galeriích dostávají prostor palčivě aktuální otázky, experiment a mladí autoři, v Národní galerii si jde umění pečlivě vyšlapanou cestičkou. Na co se z českých výstav můžeme letos těšit a čeho se nejspíš (zase) nedočkáme?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Malé i velké sály galerií po celé republice plánují živý program s nevšedními projekty a současnými českými i zahraničními tvůrci. Chystají se připomínky výročí surrealismu i úmrtí Franze Kafky i spolupráce se zahraničními výstavními domy od vídeňského Belvederu po pařížský Louvre.

Zabývat se budou aktuálními tématy od sociálních a třídních otázek přes ohledávání cest udržitelného umění, šoku z probíhajících válečných konfliktů až po zkoumání specifické zkušenosti upozaděných společenských skupin.

Národní galerie spí

Ne tak ale přední umělecká instituce v zemi. Národní galerie Praha sice nabídla v představení letošního roku na první pohled členitý průřez od 16. po 21. století, oproti jiným výstavním sálům přesto zůstává se svými tématy i ambicemi stát unaveně opodál.

To by nemuselo být ani tak zarážející v případě plánovaných výstav ve Valdštejnské jízdárně, kde tradičně galerie věnuje prostor především známým klasikům (za poslední roky například Brandl, Mucha, Šíma či Kupka).

Letos se tu návštěvníci mohou těšit na expozici grafiky manýrismu šestnáctého století, připravovanou ve spolupráci s Musée du Louvre. Jejím hlavním „tahákem“ bude rozhodně v Česku poprvé vystavená kresba Michelangela Buonarrotiho.

V listopadu pak manýristy vystřídá výstava École de Paris, jež by měla být zmapováním méně známých českých jmen meziválečného období v Paříži.

Přestože je jistě chvályhodné pídit se po zapadlých umělcích z období, jež ve výstavách donekonečna reprezentují Kupka, Štyrský a Toyen, působí chystaná expozice poněkud vyčpělým dojmem opakování téhož.

A můžeme zatím jen doufat, že listopadový výlet do Paříže přinese něco víc než jen

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější