Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Poznám, jestli dítě bude v životě úspěšné. Je to zřetelné už na střední škole, říká učitelka gymnázia

„Studenti rychle vycítí, když je učitel spravedlivý. Mám zkušenost, že i s nejproblematičtějším žákem se nakonec dá domluvit, ale musí cítit z dospělého vůči sobě respekt,“ říká učitelka poděbradského gymnázia Jana Bartošová. Foto: Jana Ciglerová, Deník N
„Studenti rychle vycítí, když je učitel spravedlivý. Mám zkušenost, že i s nejproblematičtějším žákem se nakonec dá domluvit, ale musí cítit z dospělého vůči sobě respekt,“ říká učitelka poděbradského gymnázia Jana Bartošová. Foto: Jana Ciglerová, Deník N

Má za sebou kariéru v žurnalistice i po boku nejvyšších politiků, nejspokojenější je ale u středoškoláků. Jana Bartošová učí společenské vědy na gymnáziu a multimediální škole v Poděbradech. A je přesvědčená, že o úspěchu nerozhodují jedničky a dnešní teenageři jsou na tom v mnoha směrech líp, než byli jejich rodiče.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

V rozhovoru kromě jiného mluvíme o tom:

  • Podle čeho se pozná, zda bude dítě v životě úspěšné.
  • O kom je zřejmé už na škole, že se v životě bude plácat.
  • Jaká podpora rodičů má smysl.
  • V čem děti dnes rebelují jinak než jejich rodiče.
  • Proč některé děti nosí čelenky s chlupatými oušky.

Z pouhého pozorování prý dokážete poznat, zda bude dítě v životě úspěšné. Sama jsem viděla, jak jste sledovala tři děti jedné rodiny a jejich matce řekla, kterému z nich se povede dobře. Z čeho tak usuzujete?

Poznám to z vystupování dítěte. Tu rodinu jsem neviděla poprvé, ale v tu chvíli to bylo čitelné. Ta slečna byla komunikativní, vnímavá, rychle reagovala, přitom nepůsobila nabubřele. Bylo zřejmé, že má potenciál vést.

Jakou máte jistotu, že se nemýlíte?

Vždycky se mohu mýlit. Než jsem nastoupila do školství, pracovala jsem ve zpravodajství a potom v politice. To je osobní zkušenost, která vás dobře naučí rozlišovat mezi lidmi. Navíc mi rukama prošlo přes tisíc dětí a vidím jejich další vývoj i to, které z nich pak v životě uspěly a které se jen plácají. Takže mám i zpětnou kontrolu svého odhadu. Dost mi to vychází.

Čeho si na dětech všímáte, co je důležité?

Je to určitá

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

LGBTQ

Rozhovory

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější