Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Patočka kontra Fukuyama. Čeká nás místo konce dějin nové století válek?

Na rozdíl od Fukuyamy si Patočka konec dějin nepředstavoval jako celosvětové vítězství západních institucí liberální demokracie a svobodného trhu. Koláž: Deník N, ČTK, Greg Salibian
Na rozdíl od Fukuyamy si Patočka konec dějin nepředstavoval jako celosvětové vítězství západních institucí liberální demokracie a svobodného trhu. Koláž: Deník N, ČTK, Greg Salibian

Esej Václava Němce: Alternativou k neformální internacionále diktatur a neototalitních režimů je celosvětová solidarita otřesených.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Po vlně demokratických revolucí v roce 1989 se mnohým zdálo, že demokracie a kapitalismus nastoupily vítězné tažení globalizujícím se světem a budou se prosazovat ve stále větším počtu zemí. Tímto optimismem byla nesena i známá teze amerického politologa Francise Fukuyamy o „konci dějin“, který měl být spojen právě s vítězstvím západní demokracie a společnosti blahobytu ve světě.

Tato očekávání byla provázena i nadějí na rozšiřování a upevňování mírového soužití mezi státy a národy. Podle Fukuyamy se s uplatňováním mocenské politiky, jež zahrnuje prosazování mocenských zájmů násilím včetně vojenských prostředků, většinou setkáváme u „států, které nejsou liberálními demokraciemi“. Demokratické státy jsou podle něj naproti tomu ze své povahy mírumilovné a mají potřebu „spolupracovat v zájmu prosazení demokracie a mezinárodního míru“. V souladu s tím se Fukuyama domníval, že v „posthistorickém světě“ vyplyne mír „ze specifické povahy demokratické legitimity a její schopnosti uspokojit lidskou touhu po uznání“.

Marné čekání na konec dějin: obrácení vlivové osy

Jak Fukuyama opakovaně zdůrazňoval, jeho teze nebyla míněna jako předpověď vývoje světa pro nejbližší dekády, nýbrž jako konstatování, že západní model demokracie a kapitalismu nemá v globálním měřítku žádnou věrohodnou ideologickou alternativu. Přesto je zřejmé, že optimistická očekávání dalšího šíření liberální demokracie ve světě a s tím i naděje na globální mírové uspořádání dostávala od počátku nového milénia stále větší trhliny.

Nejenže se

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čína

Esej

Evropská unie

Ruská válka na Ukrajině

Rusko

USA

Vladimir Putin

Česko, Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější