Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

V prosinci nárůst, pak zase pokles. Data ukazují, kde a jak řetězce promítly nižší DPH do cen potravin

Na ceny snížené o pokles DPH lákají mnohé řetězce. Foto: Tomáš Linhart, Deník N
Na ceny snížené o pokles DPH lákají mnohé řetězce. Foto: Tomáš Linhart, Deník N

Od ledna v Česku platí nižší daň z přidané hodnoty na potraviny. Obchodní řetězce slibovaly, že pokles promítnou do koncových cen. Data získaná od cenového srovnávače Kupi.cz ale ukazují, že k tomu v řadě případů nedošlo.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Snížení DPH z patnácti na dvanáct procent je součástí balíčku na ozdravení veřejných financí, který loni představila vláda Petra Fialy. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza v prosinci řekl, že zlevnění potravin v důsledku nižší daně bude jen omezené kvůli růstu cen ze strany dodavatelů.

Řetězce nakonec jeho slova mírnily s tím, že na původně avizované zlevnění přece jen dojde a bude ještě výraznější. Například Penny Market v prvním lednovém týdnu sliboval ceny nižší až o deset procent. Nad rámec poklesu DPH šly ve svých prohlášeních také Kaufland nebo Lidl, který se prezentoval kampaní „Přesilovka proti inflaci“.

Vedle toho supermarkety slibovaly ponechání původní ceny nebo mírnější zdražení u některých položek, kde naopak došlo k navýšení DPH z 15 na 21 procent. Platí to například pro nealkoholické nápoje nebo dětskou výživu.

Deník N se rozhodl sliby obchodníků ověřit na vývoji cen vybraného vzorku základních potravin prodávaných v šesti největších obchodních řetězcích – v Lidlu, Kauflandu, Albertu, Penny, Tescu a v Bille. Výsledek? Zboží s DPH sníženou od Nového roku někde naopak zdražilo. U nápojů zase v některých případech došlo k růstu ceny ještě nad rámec navýšení daně.

Dostupnost souhrnných historických dat o běžných cenách je ovšem omezená. Jednou z výjimek je web Kupi.cz, který průběžně z letáků obchodů sbírá informace o akčních cenách. Ty mají samozřejmě nevýhodu v tom, že zboží v nich není stále – a jejich výše může v čase výrazně kolísat.

Akční ceny jsou na druhou stranu pevným základem cenotvorby v českých řetězcích a prodá se za ně většina zboží. „Odhady hovoří o tom, že až

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Jídlo a gastronomie

Konsolidační balíček

Osobní finance

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější