Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Doba prosperity lokálních hráčů končí. Jak online tržiště změní český trh

Trendyol prodává i svou vlastní módu. Foto: Adobe Stock
Trendyol prodává i svou vlastní módu. Foto: Adobe Stock

Na českém trhu se začala v posledním roce ve velkém objevovat online tržiště, anglicky známá jako marketplaces. Narozdíl od klasických e-shopů na nich své zboží prodávají tisíce obchodníků, tržiště tak působí především jako zprostředkovatelé nákupu. Po loňském vstupu polského Allegra a německého Kauflandu teď do Česka míří také turecký Trendyol. Desítky tisíc tuzemských zákazníků také nakupují na čínských e-shopech Shein a Temu. Nový trend on-line nakupování, který využívá čím dál více Čechů, může zásadně ovlivnit situaci v české e-commerce.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Turecký Trendyol je považovaný za jednu z nejvýznamnějších zahraničních značek, které letos míří do Česka. V roce 2010 ho založila podnikatelka Demet Mutlu, v současnosti je jeho většinovým vlastníkem čínská korporace Alibaba.

Kromě Česka chce marketplace v prvním kvartálu expandovat i do Rumunska, Maďarska a Řecka. Později se chystá také do Polska, Bulharska a na Slovensko. Podle generálního ředitele Erdema Inana chce Trendyol Group v letošním roce získat až dva miliony aktivních zákazníků.

Kromě provozu on-line tržiště se chce firma zaměřit i na prodej svého oblečení, v Česku tak bude konkurovat módním e-shopům Zalando, About You a Zoot. „Je možné, že příchod Trendyolu zamíchá

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Móda

Trhy

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější