Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Praha musí zdražovat MHD, nemá ale peníze ani na obchvaty a další projekty slíbené řidičům. Tak kde je vlastně chyba?

Ilustrace: Deník N, Adobe Stock
Ilustrace: Deník N, Adobe Stock

Komentář Prokopa Vodrážky: V Praze se opět po delší době zvedá téma zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Je to logické – současná situace je dlouhodobě neudržitelná a pokud nechceme zhoršení kvality služeb, musíme sehnat víc peněz. Když už si přiznáme tuto nepříjemnou pravdu, musíme si přiznat i ty další, možná mnohem nepříjemnější.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Pražská koalice začala jednat o zdražení jízdného v MHD, jedním z návrhů je až dvojnásobná cena. A je to pochopitelný krok. Praha musí na provoz hromadné dopravy doplácet stále více peněz. Nyní z jízdného pokryje zhruba 15 procent celkových nákladů. A dlouhodobě se nůžky mezi příjmy z jízdného a výdaji na MHD rozevírají.

Podíváme-li se na mezinárodní srovnání, zaplatíme z jízdného mnohem méně než v zahraničí. Když si metropole dělala analýzu ke zdražování za minulé koalice, částka u jiných evropských měst se pohybovala přes 50 procent.

Analýza společnosti Deloitte z roku 2019, kterou nechal zpracovat bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Foto: MHMP

Praha si do svého Plánu udržitelné mobility do roku 2030 dala za cíl, že by jízdné mělo pokrýt zhruba 25 procent nákladů. Letos by to tedy znamenalo, že by roční jízdenka stála kolem šesti tisíc korun. A každý rok by se částka zvyšovala.

Může to působit jako skokové zdražení, ale už před deseti lety stála roční jízdenka 4750 korun. To perspektivu mění.

Postupný nárůst cen je pochopitelný. Ostatně pokud chceme, aby se MHD zlepšovala, musíme do ní dát více peněz. Klimatizace v tramvajích, nové vozy metra, tramvajová trať na Václavském náměstí, metro D. Investičních plánů na rozvoj je hodně, stejně jako je snaha udržet současnou kvalitu.

Druhá možnost je šetřit – to znamená snižovat počet spojů a z dlouhodobého hlediska také zájem o veřejnou dopravu. To je samozřejmě špatně.

Kde vzít peníze?

Nechce-li město hromadnou dopravu ořezat, má jen

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Názor

Praha

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější