Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Nejsem Číňan z rohu ulice.“ Španělská studentská kampaň upozorňuje na rasismus, rezonuje i v zahraničí

Jedna z mnoha čínských restaurací v Barceloně. Mnozí majitelé obchodů, barů a restaurací nejen čínského původu se do nové kampaně proti mikrorasismu zapojilo. Ilustrační foto: Albert Gea, Reuters
Jedna z mnoha čínských restaurací v Barceloně. Mnozí majitelé obchodů, barů a restaurací nejen čínského původu se do nové kampaně proti mikrorasismu zapojilo. Ilustrační foto: Albert Gea, Reuters

Původně obyčejný školní projekt dvojice studentů z Barcelony, který upozorňuje na diskriminační označení majitelů večerek, barů a obchodů s potravinami se šíří Španělskem a postupuje i za hranice. Míří na mnohé, kteří si neuvědomují, že zjednodušená označení cizinců – často třeba majitelů populárních obchodů a restaurací – slovy jako „Číňan“ nebo „Pakoš“, která jsou zautomatizovaná a v různých obdobách rozšířená po celé Evropě, lidi uráží a vylučuje.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dodnes není neobvyklé, když Čech prohlásí, že skočí na nákup k Vietnamcům, nebo když Francouz řekne, že jde pro plechovky piva k Arabovi.

Italové označují místní majitele malých krámků podle jejich někdy domnělé země původu jako „Bangla“ a ve Španělsku není vzácné vyrazit na drink k Číňanovi nebo dojít pro nezbytnosti k „Pakošovi“.

A právě v druhém největším městě Španělska – Barceloně – se tento hluboce zakořeněný a zautomatizovaný zvyk snaží nová kampaň s názvem #TengoNombre, tedy v překladu Mám jméno, změnit.

Dvojice dvacátníků Àlex Porras a Laia Sánchez v rámci školního projektu se zadáním „boj proti sociálnímu vyloučení“ na škole kreativců Brother Barcelona, kde studuje, přišla s nápadem jednoduchých barevných letáků, které jsou teď stále častěji k vidění v ulicích ve vitrínách restaurací, barů a obchodů. Studenti upozorňují právě na fenomén označování podniků podle původu nebo rasy jejich majitelů.

Autoři připouštějí, že označení bývá často automatické, tedy ne záměrně diskriminační nebo rasistické. Upozorňují však na pocity imigrantů, kterých se ony poznámky mnohdy dotýkají a které vylučují z většinové populace země, jež je přijala a v níž pracují a aktivně se integrují.

Vžít se do kůže druhých

Přední barcelonský deník La Vanguardia projekt nazval

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Jižní Evropa

Migrace a uprchlíci

Rasismus a xenofobie

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější