Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Kauza s uniklými e-maily nás poškodila, ale zemětřesení nechystáme.“ FAMU vybírá nového děkana

Budova FAMU na Smatanově nábřeží. Foto: FAMU
Budova FAMU na Smatanově nábřeží. Foto: FAMU

V druhé půli února bude znám nový děkan (či děkanka) FAMU. Filmová škola pod dosavadním vedením Andrey Slovákové posílila prestiž budováním mezinárodních spoluprací i kultivací vnitřního prostředí, zároveň ale před dvěma lety poutala pozornost i nepřehlednými kauzami s uniklými e-maily svých pedagogů. Jaká je atmosféra na škole před klíčovou volbou nového vedení?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Neznamená to, že když je v názvu školy umění, že tady z toho neomarxáci udělaj kecárnu uměnovědnejch nezaměstnanejch,“ hřímá postava Jabra 007 inspirovaná kameramanem Jaroslavem Brabcem ve Filmařské trilogii spisovatele S. d. Ch.

Ta vyšla loni v nakladatelství Rubato a s nadhledem se formou divadelního libreta vrátila k událostem, které předloni hýbaly prestižní filmovou školou (a později se dočkala i divadelního zpracování, které je uváděno v pražském A studiu Rubín).

Vystupují tu převážně postavy inspirované tehdejšími skutečnými pedagogy FAMU, jako jsou Olga Summermannová (Olga Sommerová), Václav Hlodavec (Václav Moravec), Ivo Kafé (Ivo Mathé) či hermafroditní postava Jarchebejk, kloubící v sobě fiktivní identity Petra Jarchovského a Jana Hřebejka.

„Za chvíli nebudou umět vzít do ruky kameru, natož natočit celovečerák,“ přitakává Jabrovi v knize zmíněný Jarchebejk. „A už vůbec ne celovečerák, na kterej přijdou lidi,“ kontruje Jabra 007, zatímco jeho kolega Hlodavec navrhuje řešení. „Souhrnně řečeno. Slušně, věcně a důsledně umoříme Vachkovy siroty k smrti.“

Jedny pronikavě napsaná kniha nazývá „strážci sametovýho odkazu a filmovýho řemesla“, případně „hrdými představiteli pseudodisentu“, druzí jsou oněmi „Vachkovými sirotami“.

Nadsázka literárního zpracování kauzy přitom není v nazírání situace na FAMU moc daleko od pravdy. Je to střet dvou světů, tedy oněch Vachkových sirot (čímž je myšleno například progresivnější vedení katedry dokumentu) a děkanky Slovákové na straně jedné a oněch obhájců praktického řemesla a filmů, na které „přijdou lidi“.

Jak se situace na FAMU od té doby posunula, může napovědět jedna nadcházející událost – volba nového děkana, která je plánována na druhou půlku února.

Kandidáti na děkana

Do klání o pozici děkana FAMU vstupují dva kandidáti, oba jsou se školou pevně spojení a respektovaní v umělecké i akademické obci. Z jejich koncepcí je patrné, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Školství

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější