Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Stávka strojvůdců vyšla Německo na stovky milionů eur. Může mít ale zásadnější dlouhodobý dopad

Vlaky Deustche Bahn byly pět dní stávky prázdné, nevyužité. Na snímku první třída regionálního vlaku v Kielu. Foto: Nur Fatihah, Adobe Stock
Vlaky Deustche Bahn byly pět dní stávky prázdné, nevyužité. Na snímku první třída regionálního vlaku v Kielu. Foto: Nur Fatihah, Adobe Stock

Železniční stávka strojvůdců Deutsche Bahn, která měla být rekordně dlouhá, šestidenní, skončila nakonec o necelý den dříve, tedy dnes ráno namísto dnešního večera. Odbory a vedení firmy teď budou pět týdnů jednat o dohodě. Stávka ale měla nemalé náklady a ještě větší škody mohou být ty dlouhodobé.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Miliony německých cestujících v uplynulých dnech jen marně vyhlížely své pravidelné vlakové spoje. V chladném zimním počasí tak někteří Němci raději nasedli do aut, aby dojeli do práce nebo třeba navštívili příbuzné.

Minulou středu němečtí strojvedoucí vstoupili do stávky, a to jak v osobní, tak v nákladní dopravě. Dopady stávky ale pocítili nejen obyvatelé, ale i tamní firmy, které se snaží kormidlovat nejistou situací v době, kdy hospodářství nezadržitelně směřuje do recese.

Nespokojení strojvůdci původně avizovali, že stávka potrvá hned šest dní, a bude tak dosud nejdelší v dějinách. Nakonec si to ale o víkendu rozmysleli a zkrátili ji o několik hodin – původně se měly vlaky u osobní dopravy zase rozjet dnes v 18 hodin, místo toho se strojvedoucí vrátili do práce už ve dvě hodiny ráno.

Tamní železniční společnost Deutsche Bahn přesto po několika dnech stávky utrpěla reputační ránu a ekonomika přišla až o stovky milionů eur. Získat ztracenou důvěru lidí a podniků tak nebude snadné.

Každý den se přitom sveze vlaky německých drah v průměru zhruba 7,3 milionů lidí. Deutsche Bahn vedle toho po kolejích přepraví také 600 tisíc tun zboží a surovin denně.

Nákladní nádraží Maschen. Foto: volkerr, Adobe Stock

Znovu za jednací stůl

Napětí mezi vedením Deutsche Bahn a odbory GDL, které zastupují tamní strojvedoucí, stoupalo několik posledních týdnů. Nespokojení zaměstnanci postupně odmítli hned tři nabídky železniční společnosti a nakonec přistoupili ke stávce.

Odbory GDL volají po

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Německo

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější