Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Lodní doprava prudce zdražila, svět se bojí opakování velké logistické krize

Nákladní lodě se kvůli útokům jemenských Húthíů vyhýbají Suezskému průplavu, což dopravu prodražuje a prodlužuje. Pro nedostatek součástek již přerušily výrobu automobilky Tesla a Volvo, českým to produkci zatím jen komplikuje a prodražuje.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Útoky jemenských Húthíů na lodě v Rudém moři jsou stále větším problémem pro světový obchod. Dvoutýdenní zpoždění a prudké zdražení lodní dopravy oživují vzpomínky na období před několika lety, kdy fabriky na celém světě odstavovaly výrobu, protože jim nedorazily klíčové součástky.

Húthíové na lodě útočí léta, od podzimu však jejich útoky zesílily jako projev solidarity s Palestinci v Gaze. Nepomohly ani útoky americké a britské armády na základny rebelů. Majitelé lodí proto místo trasy přes Suezský průplav volí raději deseti- a vícedenní objížďku kolem Jižní Afriky. Podle agentury Bloomberg za prvních 22 lednových dní poklesl počet lodí plujících přes Suezský průplav meziročně o dvě třetiny.

Ceny kontejnerové dopravy proto na trase z Číny do Evropy vzrostly od listopadu více než čtyřnásobně a v opačném směru více než trojnásobně, ukazuje graf z monitoru Institutu finanční politiky, jenž vychází z dat portálu Bloomberg a společnosti Freightos. Dopravit zboží ze Šanghaje do Rotterdamu je dnes stejně drahé jako

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější