Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Hrůza neroztaje. Film Tání vypráví o tom, jak trauma z dospívání může zničit celý lidský život

Hrdinka filmu Tání v podání Rosy Marchant. Foto: Artcam
Hrdinka filmu Tání v podání Rosy Marchant. Foto: Artcam

Je to jeden z těch filmů, které není vůbec příjemné sledovat. Divácký zážitek z jeho uvedení na MFF Karlovy Vary před více než půl rokem ještě zůstává nepříjemně zaseklý v paměti. Teď belgicko-nizozemské drama Tání vstupuje také do českých kin.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Ústřední hrdinkou Tání je dospívající Eva v soustředěném hereckém ztvárnění Rosy Marchant, která si před rokem za tuto roli odvezla jako tehdy sedmnáctiletá z festivalu Sundance cenu pro nejlepší herečku.

Debut belgické režisérky Veerle Baetens se zabývá především psychologií traumatu a jeho velmi pozvolného odhalování. O takových filmech se těžko píše, když nechcete prozradit jejich tajemství a připravit tak diváky o silný, i když leckdy drastický zážitek.

Pokusme se i tak napsat, čím je tento nenápadný film, který do kin vstupuje v silné konkurenci dokumentu Karlos či dvěma Zlatými glóby ověnčeného snímku Chudáčci, tak výjimečný. Belgický bestseller, který byl předlohou snímku, vyšel v roce 2017 také česky v nakladatelství Host.

Pryč ze světa dětských her

Už dospělá Eva se po letech vrací do vesnice, kde strávila dětství a rané dospívání. Je to tichá, spíše uzavřená žena, která se obvykle drží stranou a do vesnice přijíždí na návštěvu jen proto, že se tu koná pietní akce za jejího dávného kamaráda.

A právě tady se s pomocí retrospektiv dozvíme

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější