Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak zlepšit parkování? Přiznat si, že víc míst nepomůže

Ilustrace: Deník N
Ilustrace: Deník N

Analýza: Parkování je jedním z největších problémů komunální politiky – a to zejména proto, že ho politici neřeší. Populistické sliby „více parkovacích míst“, které představují jako řešení, se v lepším případě nerealizují, v horším situaci ještě zhoršují. Řešením je méně aut v ulicích. Jak ukazuje řada měst v zahraničí, lze ho úspěšně dosáhnout.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Situace s parkováním v Praze se zhoršuje. Obyvatelé bytových čtvrtí i sídlišť musí často kroužit desítky minut kolem místa svého bydliště, aby našli volné místo. Pomalu si zvykáme, že novým standardem je stání dodávek na chodníku nebo kurýři s jídlem parkující na blikačky před přechodem nebo přímo na něm.

Zdánlivě jasné pojmenování problému zní: „V Praze je nedostatek parkování!“

Pražští politici proto vymýšlejí, jak tento údajný nedostatek vyřešit. Dnes už legendární příklad nabídla radnice Prahy 4. V Horní ulici ukousla kus chodníku, čímž proti sobě poštvala místní, kterým se stýská po důstojném veřejném prostoru.

Radnice Prahy 8 zase chodcům nakreslila úzké průchody, kterými se mají podle ní prosmýkat kolem aut stojících na chodníku.

Dalším typickým příkladem je náměstí I. P. Pavlova, kde vznikla nová pěší zóna, které si ale nikdo nevšiml. Radnice na ní totiž zachovala parkování pro auta.

„Pěší zóna“ na náměstí I. P. Pavlova. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

„Stávající parkovací kapacity na území městské části Praha 2 nelze považovat za dostačující, a není proto namístě snižování parkovacích kapacit zrušením či redukcí parkovacích míst,“ argumentoval úřad Prahy 2 vůči výtce jednoho ze spolků, proč nemůže být pěší zóna bez parkování.

A to zhruba shrnuje postoj většiny pražských politiků a úředníků k parkování.

Nejčastější představou politiků je, že „nedostatek parkování“ se vyřeší navýšením počtu parkovacích míst. Samotná výstavba nových kapacit v podobě garáží je líbivým řešením. Je to ale ekonomický nesmysl, který problém nejen neřeší, ale naopak řešení úspěšně brání.

Typickou ilustraci tohoto faktu nabízí třeba

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější