Deník N

ČSSD už na Facebooku utratila milion, Čau lidi má verzi pro důchodce a Okamurovy reklamy provázejí nejasnosti

Dvě verze statusu Andreje Babiše. Zdroj: FB ads
Dvě verze statusu Andreje Babiše. Zdroj: FB ads
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Facebook nedávno zavedl nová pravidla pro placenou politickou reklamu, veřejnost a média tak mohou sledovat, kolik peněz do agitace strany a hnutí vydávají a jaký efekt na voliče tyto reklamy mají. Deník N sestavil žebříček největších inzerentů mezi českými stranami.

Kampaň před evropskými volbami je ve finále a i politické strany se soustředí na poslední mobilizaci svých příznivců. Kromě venkovních bannerů a osobních setkání s lidmi jim k tomu pomáhá i placená inzerce. Ta se nevyhýbá ani sociálním sítím. Facebook jako nejvyužívanější z nich v Česku je přesycen politickými sděleními, která se snaží na poslední chvíli přitáhnout ještě pár hlasů.

Nejvíce peněz do předvolební inzerce dala od března 2019 do dnešního dne sociální demokracie. Na placené příspěvky vynaložila více než milion korun. Data pocházejí z přehledu reklam, které zveřejňuje sám Facebook. V přehledu uvádíme facebookové stránky, které zaplatily alespoň pět tisíc korun. U různých politických stran se tedy výdaje na reklamu skládají z různého počtu profilů.

Již zmínění sociální demokraté tak třeba své peníze „investovali“ do těžko uvěřitelných 2599 reklam. Průměrně tak na jednu reklamu vydali zhruba 492 korun. Při této sumě je otázkou, nakolik je takové připlácení příspěvků vůbec efektivní.

Faktem je, že drtivou většinu nákladů nese strana jako taková. Další nezanedbatelné částky pak do vlastní propagace vkládají Pavel Poc a Olga Sehnalová, tedy dva současní zástupci ČSSD v Evropském parlamentu, kteří se na prvních dvou místech kandidátky ucházejí o znovuzvolení. Poc prozatím do reklam poslal zhruba 80 tisíc, Olga Sehnalová investovala 24 tisíc korun.

“Cílíme především na zaměstnance, mladé rodiny s dětmi a seniory. Geograficky cílíme především na regiony, kde má sociální demokracie tradičně největší podporu,” uvedla pro Deník N mluvčí strany Michaela Poláková.

“Cílem je představit příznivcům program a ukázat jim, že volby do Evropského parlamentu rozhodují často i o jejich každodenních starostech, jako je dvojí kvalita potravin, bezpečnost i ochrana životního prostředí,” dodala Poláková.

„Čau lidi“ pro různé lidi

Oproti tomu hnutí ANO spustilo v tomtéž období „pouhých“

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Volby do Evropského parlamentu

V tomto okamžiku nejčtenější