Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zdraží zboží a ropa převážené Suezem? Do Bidenovy koalice proti Húthíům se státy nehrnou

Unesená loď Galaxy Leader. Foto: Profimedia
Unesená loď Galaxy Leader. Foto: Profimedia

Spojené státy zformovaly koalici zemí, které mají chránit nákladní lodě plující kolem nebezpečných břehů Jemenu. Povstalecká skupina Húthíů se snaží poškodit nebo zadržet plavidla jakkoliv podle ní spojená s Izraelem – jedná se o odvetu za vojenskou operaci v Gaze. Koordinovaná koalice má zajistit lepší obranu, mezi členy ale chybějí klíčoví hráči v regionu i někteří členové NATO. Panují totiž obavy z politických důsledků fungování „proizraelské“ flotily. Téměř polovina komerčních lodí tak zatím nadále radši volí zdlouhavou cestu kolem Afriky místo toho, aby pluly Suezem. To se může brzy propsat do cen zboží.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Byla neděle, slunci na obloze nebránil jediný mrak. Modrá loď Galaxy Leader právě opouštěla Rudé moře a posádku čekala nudná část plavby přes širý Indický oceán do Indonésie. Húthíové měli ale s posádkou a především samotnou lodí jiné plány.

Od zádi se k prázdnému plavidlu přiblížil transportní vrtulník ruské výroby, který nejdříve pár vteřin manévroval nad palubou, a když se jeho let ustálil, vyskočila z něj skupina ozbrojenců, kteří okamžitě zamířili ke kapitánskému můstku. Celá ta scéna byla snad ještě dramatičtější než v Greengrassově filmu Kapitán Phillips.

Situace u břehů Jemenu nebyla ojedinělým výpadem pirátů, ale začátkem koordinované akce, která má za úkol destabilizovat dopravu v celém regionu, tedy především skrze vytížený Suezský průplav. Húthíové, kteří sami sebe nazývají božími pomocníky, tak chtějí odstřihnout od mezinárodního obchodu Izrael, jenž téměř tři měsíce vede odvetné tažení proti hnutí Hamás.

Loď Galaxy Leader si Húthíové nevybrali náhodou; plavidlo patří izraelskému podnikateli Abrahamu Ungarovi, který je jedním z nejbohatších mužů země. Útočníky při výběru cíle nezmátly ani některé formální náležitosti, které se s lodní dopravou pojí – provozovatel lodi je registrován na britském ostrově Man a Galaxy Leader pluje pod bahamskou vlajkou. Členy posádky byli převážně Filipínci, kapitánem Bulhar.

Ne vždy jsou ale informace útočníků z Jemenu přesné. 18. prosince zasáhli loď Swan Atlantic, kterou si spojili s izraelskou společností Zodiac Maritime. Ta už ale plavidlo několik let neprovozuje, ačkoliv je možné tuto informaci na internetu stále najít.

Bude koalice funkční?

Dopravu v oblasti narušila už asi stovka útoků nebo pokusů o ně. Ty přitom neprobíhají pouze za použití vrtulníků, ale i za použití člunů a stále častěji bezpilotními drony. Jedním z jejich dodavatelů má být Írán, který jemenské bojovníky dlouhodobě podporuje a podle Spojených států má být „široce zapojený“ i přímo do útoků na plavidla. A to nejen ve formě poskytnutí dronů, ale především zpravodajských informací.

To popírají jak Húthíové, tak Teherán, který se sice hlásí k politické podpoře jemenských povstalců, popírá nicméně dodávky zbraní a dalšího materiálu. „Hnutí odporu má vlastní nástroje (…) a jedná v souladu s vlastními rozhodnutími a schopnostmi,“ řekl například náměstek íránského ministra zahraničí Ali Bagheri.

Podezření na zapojení Íránu nicméně vzrostlo poté, co byl koncem týdne zasažen tanker Chem Pluto, a to 370 kilometrů od pobřeží Indie.

Námořní síly západních zemí

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Afrika

Arabský svět

Doprava

Izrael

Jižní Asie

Terorismus

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější