Deník N

Cannes, den pátý: Ken Loach uděluje další lekci o sociální solidaritě

Scenárista Paul Laverty, režisér Ken Loach a herečka Debbie Honeywood. Foto: Joel C. Ryan, ČT / Invision / AP.
Scenárista Paul Laverty, režisér Ken Loach a herečka Debbie Honeywood. Foto: Joel C. Ryan, ČT / Invision / AP.

Doyen britského sociálního dramatu v Cannes premiéroval drama Sorry We Missed You o řidiči, který svou prací sotva uživí rodinu. V nabitém programu si režisér i jeho scénárista našli čas na rozhovor.

Zastánce bezbranných, obyčejných lidí, socialista, neúnavný bojovník na frontě realistického filmu. To je britský režisér Ken Loach, který začínal v šedesátých letech v BBC. S jedním ze svých prvních snímků Kes (1969) vyhrál Křišťálový glóbus v Karlových Varech. Dnes patří ke canneským stálicím. Promítal tu šestnáct filmů, většinu z nich v hlavní soutěži, kterou také dvakrát vyhrál – s dramaty Zvedá se vítr (2006) a Já, Daniel Blake (2016). Letos by Zlatou palmu rád získal se snímkem Sorry We Missed You. Odehrává se v současném Newcastlu, kde Ricky bere samostatnou práci řidiče v dopravním depu. Samostatnost té práce tkví především v tom, že Ricky má maximální zodpovědnost. A minimální zisk. Tráví v práci celé dny, což odnáší jeho dospívající synek, který se tahá s graffiťáckou partou. Menší dcerka pak trpí rodičovskými hádkami, které pramení z napnuté finanční situace. Loach se svým dlouholetým scenáristou Paulem Lavertym jsou očekávatelně ohniví a výsledkem je syrová, emocionální ždímačka, která se zařadila mezi favority na některou z cen.

Na rozhovor nejprve přichází

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Filmový festival v Cannes

V tomto okamžiku nejčtenější