Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Běh, nebo chůze? Pokud jde o dlouhověkost, vítěz je jasný, ale pozor i na pravidelnost, říkají experti

Foto: Emma Simpson / Unsplash / CC
Foto: Emma Simpson / Unsplash / CC

Mnohé sportovní aplikace ke konci roku zveřejňují bilance shrnující, jak se lidé v předešlém roce hýbali. Zaznamenaná data pravidelně odhalují nové trendy, některé údaje ale zůstávají už léta neměnné. Globálně nejpopulárnější formou pohybu je dlouhodobě chůze, hned za ní následuje běh.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Není to překvapení.

Obě aktivity jsou jednoduché, dostupné, zdraví prospěšné a vhodné pro všechny věkové kategorie či úroveň kondice.

Jak známo, pravidelná chůze i běhání snižují riziko mnoha zdravotních problémů včetně diabetu a některých druhů rakoviny, posilují imunitu a pozitivně ovlivňují i duševní zdraví.

Nabízí se ale otázka: Která ze dvou populárních aktivit je z pohledu dlouhověkosti a celkového zdraví prospěšnější? Běh, nebo chůze?

New York Times se na to ptal expertů a ti konstatují, že pokud jde o celkové zdravotní benefity a dlouhověkost, duel mezi chůzí a během má jednoznačného vítěze. Kromě toho radí, jak volný čas vyhrazený pro pohyb využít co nejefektivněji.

British Journal of Sports Medicine před dvěma lety publikoval velký přehled literatury, ve kterém mapoval 196 studií zaměřených na chůzi a pohyb. Z analýzy vyplývá, že stačí už 11 minut rychlé chůze každý den a úmrtnost, srdeční choroby nebo třeba riziko mnoha druhů rakoviny zásadně klesají.

Kardiolog Francisco Lopez-Jimenez z uznávaného zdravotnického zařízení Mayo Clinic označil výsledky za „úžasné“ a chůzi za „jednu z nejlepších forem preventivní medicíny“.

Komu by k odhodlání častěji se hýbat nestačilo ani tohle, New York Times k výsledkům výzkumu přidal i další argumenty ve prospěch chůze. Pomáhá jako prevence proti artritidě, ale dokázáno je i to, že redukuje pracovní stres a zabraňuje vyhoření. Zlepšuje také paměť a pomáhá nám přijít na nové myšlenky nebo rozuzlit řešení různých problémů.

Chůze je tak bezpochyby skvělým prostředkem k lepšímu zdraví a kvalitnějšímu životu. Podle expertů však při srovnání s během

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hubnutí

Zdraví

Rodina, vztahy a zdraví

V tomto okamžiku nejčtenější