Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Neslibujeme, co nemůžeme splnit. Přehnaná očekávání ve vztahu se těžko napravují, říká pořadatelka Retail Summitu

Konference Retail Summit se během tří dekád postupně etablovala na jednu z největších evropských platforem pro setkávání obchodníků a dodavatelů.
Konference Retail Summit se během tří dekád postupně etablovala na jednu z největších evropských platforem pro setkávání obchodníků a dodavatelů.

„Jediné místo, kde nás naši dodavatelé potkávají a vnímají jako lidi, ne jako monstra, co je chtějí finančně vyždímat,“ říkával někdejší šéf jedné z předních sítích hypermarketů o konferenci Retail Summit. Výroční setkání maloobchodníků, které od počátku přispívalo k otevírání svobodného českého trhu, oslaví příští rok v březnu už 30 let od svého založení. 

Letos navštívilo třídenní akci bezmála 1300 účastníků. Na podiu a v panelových diskuzích se každoročně vystřídá nejméně stovka zástupců retailu, převážně obchodníků a výrobců nejen z ČR, ale i z dalších evropských zemí. S publikem sdílejí své zkušenosti a názory na to, co jsou největší trendy, výzvy, ale třeba i slabiny současného obchodu.

Kongresové centrum v Praze hostí Retail Summit už po čtvrté, za dobu své existence vystřídal několik lokací, například pražské hotely Hilton či Clarion Hotel a na jistou dobu se usídlil také v brněnské Voroněži.

„Každé stěhování byl velký milník. Akce rostla počtem partnerů i návštěvníků a my vždy po čase museli hledat nové, větší prostory,“ vzpomíná Barbora Krásná, spoluzakladatelka společnosti Blue Events, která Retail Summit pořádá.

Barbora Krásná stála se svým manželem Tomášem u založení Incoma Research jedné z prvních výzkumných agentur na samostatném českém trhu, i následně vzniklé čistě eventové společnosti Blue Events. Retail Summit organizuje po celou dobu jeho existence.

První Makro nebo IKEA

Počátky akce, jejíž původní název zněl Konference o rozvoji obchodu v ČR, jsou úzce spjaty s firmou Incoma Research. U vzniku jedné z prvních výzkumných agentur v Československu stála Barbora společně s manželem Tomášem Krásným. Doménou jejich činnosti bylo poradenství a výzkumy čerstvě se rodícího trhu, na který začínali postupně pronikat velcí zahraniční hráči jako Procter & Gamble nebo Nestlé a Danone. „Měli jsme data a výzkumy, ale chyběla nám platforma, kde bychom je mohli prezentovat,“ popisuje Brabora Krásná motivaci pro vznik konference, jejíž první ročník v roce 1995 navštívilo 424 účastníků. „Součástí konference byl v prvních letech také doprovodný program v podobě exkurzí do nově otevíraných retailových formátů. Návštěvníky jsme brali do prvního Makra nebo obchodního domu IKEA na Černém mostě. Od začátku jsme chtěli působit jako médium, které zprostředkovává inspiraci ze světa, předpovídá trendy a dokáže propojovat lidi,“ vysvětluje Krásná.

Tuto vizi se postupně dařilo stále více naplňovat. Tuzemští obchodníci a výrobci si zvykli využívat konferenci jako místo pro neformální setkání, sdílení a výměnu zkušeností mimo běžné prostředí zasedacích místností a obchodních jednání. „Bývalý ředitel jednoho velkého řetězce mi na otázku, proč k nám chodí, odpověděl, že Retail Summit je jediné místo, kde je jejich dodavatelé vnímají jako normální lidi, ne jako monstra, která je při vyjednávání chtějí finančně vyždímat,“ dodává k tomu organizátorka.

Název Retail Summit používá akce od roku 2006 a od roku 2007 pak spadá pod společnost Blue Events, kterou manžele Krásní oddělili od agentury Incoma za účelem vytvoření samostatné eventové firmy. Za dosavadních 29. ročníků se Retail Summit etabloval jako jedna ze tří největších konferencí pro maloobchodníky v Evropě, hostil 23 848 účastníků a celkem 2312 řečníků a panelistů. Mezi řečníky se objevily osobnosti jako Tomáš Baťa mladší, někdejší eurokomisař pro obchod Peter Mandelson, zakladatel dm drogerie-markt Götz Werner nebo Albrecht Hornbach.

Dlouhodobým receptem na úspěch je podle Krásné upřímnost a otevřenost vůči partnerům i účastníkům. „Vzbudit nereálná očekávání, slibovat něco, co nemůžeme dodržet, je největší chybou. V tomto směru často stačí jeden přešlap a důvěra je pryč.“

Retail Summit 1994 – 2023 v číslech:

228 hodin příspěvků v hlavním programu

585 hodin diskuzí

563 řečníků v hlavním programu

1749 panelistů

1336 partnerů

23 848 účastníků

Vztahy a lidskost nás podržely

Blue Events je na českém trhu unikátní v tom, že její vlastní odborné konference jsou hlavním a jediným zdrojem podnikání. Projektový management, produkce, péče o komerční a mediální partnery i velká část marketingu se odehrávají tzv. in-house. Jednotliví zaměstnanci tak mají roky zkušeností a vhled, který externí agentura nedokáže nahradit.

Firma pořádá během roku okolo 12 odborných konferencí pro retailery a další podnikatelské oblasti, Retail Summit je počtem účastníků i obsahem největší. Jeho rozvoj neohrozil ani příchod moderních technologií. „Po celou dobu pevně stojíme za tím, že mezilidský kontakt a osobní setkávání jsou nenahraditelné,“ vysvětluje Barbora Krásná. Pandemie covidu, která na téměř dva roky zmrazila společenské a kulturní akce, sice donutila firmu bojovat o přežití, zároveň však otestovala, že její mise stojí na skutečně pevných základech. V roce 2021 se datum konání Retail Summitu celkem třikrát odsouvalo, společnost trvala na tom, že nepůjde cestou on-line streamování. „Firmy, které na Retail Summit každoročně posílají čtyři zástupce, jich tento rok poslaly dvacet, aby nás podpořili. Hlásilo se nám nebývale velké množství partnerů. Ti všichni nás neuvěřitelně podrželi, a nám se tak v době pandemie potvrdilo, že vztahy a lidskost jsou v našem podnikání to nejdůležitější,“ vzpomíná Barbora Krásná na největší výzvu posledních let.

Tomáš Krásný měl vizi propojovat lidi z nejrůznějších podnikatelských segmentů a rozvíjet tak trh. Během kariérního působení ve Vídni a v New Yorku se stále podílel na strategickém řízení Blue Events, které spoluzakládal. Zemřel náhle v březnu 2020, krátce před nástupem pandemie.

Otevřená mysl a „brutální“ upřímnost

A o čem bude jubilejní 30. ročník Retail Summitu? Podtitul zní „Opening minds and markets“, tentokrát chce akcentovat potřebu otevřenosti novým myšlenkám, trhům, technologiím i zákazníkům. Jako klíčový řečník se představí světově uznávaný odborník v oboru strategie a leadershipu JP Castlin, autor oceňované studie „The Gravity of e-Commerce“.

„Pro nadcházející Retail Summit připravuje JP Castlin ‚brutálně upřímný‘ pohled na výzvy, kterým budou moderní maloobchodní firmy čelit v nadcházejících letech, ale také na prostředky, kterými je mohou překonat. Letos rovněž dokončil svou knihu o tom, proč a jak mají firmy tendenci uvíznout ve starých kolejích, proč potřebují přistupovat k věcem jinak a jak to udělat v praxi,“ říká Jan Patera, partner ve společnosti Blue Events a spoluorganizátor konference a dodává: „Očekávejte od něj provokaci, inspiraci a pobavení. Myslím, že na toto vystoupení jen tak nezapomeneme.“

 

 

 

Debata N: Supervolební rok v české politice
Jak moc mohou různé volební strategie rozštěpit vládní koalici a co se může změnit po eurovolbách a krajských a senátních volbách v Česku? Do jaké míry může výsledek letošních trojích voleb ovlivnit zásadní volby do Poslanecké sněmovny příští rok?

Redaktorka Deníku N Markéta Boubínová si do debaty v Knihovně Václava Havla pozvala politoložku Annu Shavit (FSV UK), sociologa Martina Buchtíka (STEM) a redaktora Jana Tvrdoně (Deník N). V úterý 5. března od 19 hodin.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Inzerce

V tomto okamžiku nejčtenější