Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

V Česku má obrovský vliv na výsledky žáků rodinné zázemí. „Je to naše nejslabší místo,“ říká šéf školní inspekce

Česko sice dosáhlo v mezinárodním šetření nadprůměrného výsledku, avšak průměr většiny zemí se zhoršil. Ilustrační foto: ČTK
Česko sice dosáhlo v mezinárodním šetření nadprůměrného výsledku, avšak průměr většiny zemí se zhoršil. Ilustrační foto: ČTK

Výsledky českých žáků jsou výrazně ovlivněny socioekonomickou situací jejich rodin, ukázalo mezinárodní srovnání PISA. Rozdíl mezi nejvíce zvýhodněnou a nejvíce znevýhodněnou skupinou žáků podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala činí tři školní roky. V matematické gramotnosti si školáci z Česka vedli nadprůměrně, dopadli však hůře než jejich předchůdci.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Do loňského šetření se zapojilo přes 10 000 patnáctiletých žáků ve 430 českých školách.

Výsledky žáků v matematické gramotnosti ukazují, že Česko dosáhlo v porovnání s průměrem zemí EU i OECD nadprůměrného výsledku. Nejúspěšnější jsou východoasijské země Singapur, Macao, Tchaj-wan, Hongkong a Japonsko.

V posledních deseti letech došlo k poklesu v průměrných výsledcích téměř všech zúčastněných zemí OECD a EU.

„Významný podíl na tomto zhoršení má

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější