Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Celopražská zóna ano i ne, předplatné jako u Netflixu, ceny teprve budou. Praha představila zárodek nového parkování

Praha chce změnit systém parkovacích zón, jasno ale zatím nemá. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Praha chce změnit systém parkovacích zón, jasno ale zatím nemá. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) představil návrh reformy zón placeného stání. Přinášíme přehled plánovaných změn, o kterých se ještě ale povede debata. V magistrátní koalici přitom na parkování zdaleka nepanuje jednotný názor. Nejkontroverznější otázky – například ohledně ceny – tak i nadále zůstávají bez odpovědí.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Parkování v Praze bylo důležitým předvolebním tématem a debata o něm se vede i po složení současné koalice. Jenže je to také téma, na kterém se koalice, zejména na ose Piráti proti Spolu, nedokáže shodnout.

Možná proto na představení návrhu reformy dorazil pouze náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Nepřišli ani primátor Bohuslav Svoboda, ani předseda výboru pro dopravu Martin Sedeke (oba ODS).

Více pravomocí městským částem

Hřib vysvětlil, že se jedná o startovací výstřel. A téměř vše se může ještě změnit. Jeho návrh, který již prodebatovala parkovací komise a opakovaně se řešil také na výboru pro dopravu, budou nyní připomínkovat městské části. Právě ty totiž budou v novém systému hrát klíčovou roli.

Náměstek pro dopravu přitom argumentuje tím, že otázku veřejného prostoru a jeho využití by si měly řešit právě městské části.

„Jestli chcete, aby na dané části ulice bylo parkovací místo, strom nebo zahrádka, je podle mě záležitost, o které mají rozhodovat městské části. Ne někdo z magistrátu,“ řekl na prezentaci Hřib.

Právě městské části by měly více určovat také to, komu bude které parkovací místo určeno. V současnosti jsou v rámci zón tři různé systémy stání – modré rezidentní, fialové smíšené a oranžové návštěvnické. Problém však je, že se postupem času jejich způsob využití překryl.

Dnes smí v modrých zónách na tzv. virtuální parkovací hodiny parkovat na omezenou dobu kdokoliv. To by se mělo změnit, modrá zóna zůstane pro rezidenty, vlastníky nemovitostí a abonenty – tedy místní podnikatele. Podle Hřiba se to ale nebude týkat firem, které budou mít jen virtuální sídlo.

Modrá pro rezidenty a jejich hosty

I modrá zóna však bude mít několik výjimek. Tou první by měl být nově zaváděný kredit pro

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější