Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Vaše solidarita končí tam, kde začíná vaše peněženka, říkají nám ukrajinští řidiči. A chtějí privilegia

Saša. Řidič ukrajinského kamionu na ucpané slovensko-ukrajinské hranici. Foto: Iva Zímová
Saša. Řidič ukrajinského kamionu na ucpané slovensko-ukrajinské hranici. Foto: Iva Zímová

Sedí v kabinách nákladních vozů, kouří, pijí hektolitry kávy a nadávají na prezidenta Ukrajiny Zelenského, ruského prezidenta Putina, amerického Bidena, na slovenské a polské celníky, řidiče, politiky i na počasí. Ukrajinští řidiči stojí před hraničními přechody na Ukrajinu z polské i slovenské strany a tuší, že tato šlamastika není poslední. Polští a slovenští dopravci zablokovali hraniční přechody z nespokojenosti s výhodami, jichž se podle nich ukrajinské konkurenci v EU dostává na jejich úkor.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Pátý den,“ řekne a přehodí si cigaretu z jednoho koutku do druhého. Ruce k tomu nepotřebuje. Ty má odevzdaně položené na volantu.

Vzbudila jsem ho ťukáním na okénko. Zeptala jsem se ho, kolikátý den už tu stojí. A když vyzvídám dál, kam tady celou tu dobu chodí na záchod, ukáže rukou do polí: „Tamhle.“

A když má hlad? „Taxi,“ odvětí a zadívá se na východ slunce. Taxi si zavolá telefonem – a supermarket je hned v sousední obci.

„Kur*a,“ pronese s klidem, který vůbec neodpovídá předpokládanému rozpoložení člověka, jenž v mraze kolem šesti pod nulou, v silném větru a s pocitem, že se proti němu spikl celý svět, čeká v nekonečné frontě nákladních vozů před přechodem z Evropské unie na Ukrajinu. Ta fronta má přes 20 kilometrů a je v ní v noci ze 4. na 5. prosince něco přes 700 vozů.

„Auto zamknu, ale klíče musím dát kolegovi, co stojí přede mnou. Protože chvílema je třeba popojet. No a když nepopojedeš, tak tě ten za tebou předjede. Jsme solidární, to jo, takže chvíli počká. Když ale tvoje auto nikdo nenastartuje a neposune se o těch pitomých, ubohých pár metrů, tak tě ostatní předjedou, solidarita nesolidarita. Zku***nej svět, zku***nej život.“

Slovenští řidiči sice pozastavili blokádu, ale jsou odhodláni i nadále protestovat proti privilegiím, kterým se těší ukrajinští řidiči operující v EU. Foto: Iva Zímová

Jmenuje se Saša a je z Boroďanky. I to je nejspíš důvodem jeho chmurné nálady. Boroďanka je obec v Kyjevské oblasti, která se v únoru 2022 ocitla na hlavním tahu ruské invazní armády mířící dobývat ukrajinské hlavní město Kyjev. A dostala co proto.

Saša tam tehdy byl.

„Tehdy jste nám všichni chtěli pomáhat. Teď už jste zapomněli. Vaše oběť končí tam, kde začíná vaše peněženka,“ řekne. Veze vozy značky Opel.

Polský začátek a dva mrtví

Před pár dny, když jsme mířili směrem opačným, z Unie na Ukrajinu přes Polsko, kde to vlastně všechno začalo, vypadala celá situace patově. Neřešitelně.

Policie nedaleko přechodu Korczowa–Krakovec hlídá parkoviště, na kterém jsou zaparkovány kamiony plné rozhněvaných ukrajinských mužů. „Nechceme čínské nudle, chceme

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Evropská unie

Polsko

Reportáž

Ruská válka na Ukrajině

Slovensko

Ukrajina

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější