Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pravicový vepřový řízek, Zemanův gothaj s cibulí, Babišův štrúdl. A pivo. Jak politici bojují jídlem na kulinární barikádě

V roce 2015 tehdejší prezident Miloš Zeman zavítal v rámci návštěvy Zlínského kraje do Řeznictví a uzenářství Matula v Lechoticích na Kroměřížsku. Majitel firmy Rostislav Matula (druhý zprava) předal prezidentovi jako dar sele. Foto: ČTK / Glück Dalibor
V roce 2015 tehdejší prezident Miloš Zeman zavítal v rámci návštěvy Zlínského kraje do Řeznictví a uzenářství Matula v Lechoticích na Kroměřížsku. Majitel firmy Rostislav Matula (druhý zprava) předal prezidentovi jako dar sele. Foto: ČTK / Glück Dalibor

Přísloví říká, že jsme to, co jíme. Ale je to spíš naopak: kdo jsme, určuje, jaké potraviny si budeme vybírat. Roli při výběru jídla hraje politická orientace či sociální status strávníka. Svědčí o tom mimo jiné řada příkladů z domácí i zahraniční politiky. Víte, proč se Andrej Babiš nechává fotit se štrúdlem a Miloš Zeman nedá dopustit na gothaj s cibulí?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Statistik Nat Silver dokázal opakovaně předpovědět výsledky amerických voleb. Šel na to přes jídlo. Součástí jeho metodologie byl poměr kaváren Starbucks a diskontních supermarketů Walmart v jednotlivých státech USA.

Bylo-li v daném státě více těch prvních, indikovalo to převahu prodemokratických velkoměstských liberálů. Silná pozice Walmartu naopak značila plebejský konzum typický pro chudší republikánské voliče.

„Dnes to, co jíme, vyjadřuje mnohem víc než jen naše chutě,“ vysvětluje francouzský sémiotik Roland Barthes v eseji Psychosociologie současné konzumace potravin (Pour une psycho-sociologie de l’alimentation contemporaine, 1961). „Jídlo je zhmotněním našich individuálních předsudků a zároveň prvkem kolektivní imaginace rámujícím komunikaci.“

Pivní propaganda

Jak silným symbolem jídlo je a jak moc skrze něj potvrzujeme své hodnoty, pochopila většina populistických politiků nejen v Česku. Skrze jídlo totiž dokážou hrát na city voličů jako na cimbál.

Jen málokterý předmět denní potřeby umí tak roznítit vlastenecké pocity jako jídlo či nápoj považovaný nějakým způsobem za „náš“, či dokonce za

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Jídlo a gastronomie

Rodina, vztahy a zdraví

V tomto okamžiku nejčtenější