Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Cannes, den čtvrtý: Bolest a sláva Pedra Almodóvara

Penélope Cruz ve filmu Bolest a sláva. Foto: Festival v Cannes
Penélope Cruz ve filmu Bolest a sláva. Foto: Festival v Cannes

Oscarový matador natočil svůj nejlepší film za poslední roky. Brilantní režii doplňuje zcela famózní Antonio Banderas a také režisérova oblíbená Penélope Cruz.

Pedro Almodóvar přijel do Cannes soutěžit již pošesté. Zlatou palmu nikdy nevyhrál, předloni byl prezidentem poroty. Ve své novince Bolest a sláva dokázal výrazně posunout svoji hru. Jako obvykle se vyznává ze svých vášní, dívá se do minulosti a přemýšlí nad životem, kde umělecká sláva vykoupila rozervané vztahy. Prolíná několik příběhových rovin a zaplňuje plátno krásnými barvami. Ovšem bez obvyklých velkých emocí a jižanské srdečnosti.

Film nemá jedinou slabinu, výtvarně jde opět o mistrovské dílo zalité světlem a florálními motivy. Almodóvar si hraje se vzory tapet, s jednobarevnými pozadími, pečlivě vybranými kostýmy.

„Nebreč, slzy raději naschvál zadrž,“ radí filmový režisér Salvator Mallo (Antonio Banderas) v Bolesti a slávě svému herci. Pedro Almodóvar jako kdyby se touhle radou řídil sám. Výsledkem je intimní zážitek plný smíření, který canneské publikum ocenilo dlouhotrvajícím potleskem. „V Cannes sice prší, ale pro nás jsou to kapky štěstí,“ reagoval Pedro Almodóvar dnes mezi novináři a s potěšením konstatoval, že není jen filmařem španělským, ale i Francouzi jej vzali za svého: „Když vás zdejší publikum jednou přijme, je to už navždy!“

Salvator Mallo je pohublý, vypelichaný kocour s velkým mrzením. Trápí ho

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Filmový festival v Cannes

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější