Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Postcovidový syndrom hudební scény. České hudební kluby bojují o přežití, z krize je můžete vyvést jen vy

Fanoušci na letošním koncertu The Weeknda v Praze. Foto: Karel Šanda
Fanoušci na letošním koncertu The Weeknda v Praze. Foto: Karel Šanda

Otálení s nákupem vstupenek na koncerty dlouhodobě škodí klubům a hudebníkům. Jak ovlivňují kulturní scénu dopady covidu? Odpovídají zástupci hudebních klubů napříč republikou.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Během víkendové návštěvy hudebního klubu v centru Prahy na první pohled nepoznáte rozdíl. Lidé se baví, na baru stojí fronta, klub působí zaplněně. Jako kdyby před skoro čtyřmi lety nedošlo ke kompletnímu zastavení společenského života a celé kultury.

Provozovatelé a dramaturgové klubů, hudebníci a promotéři se ale shodují, že se ani téměř po dvou letech od posledního lockdownu kulturní život do původních kolejí nenavrátil.

Návštěvnost je nepředvídatelná, výrazně poklesly předprodeje vstupenek a organizátoři častokrát ještě pár dnů před akcí neví, jestli mohou čekat padesát, nebo pět set návštěvníků. A to i v případě koncertu významného a oblíbeného zahraničního umělce.

„Návštěvnost se dramaticky změnila a je dle žánru nižší zhruba o 30–70 procent než před pandemií. V současné době lidé nakupují asi třicet procent vstupenek měsíce či týdny dopředu a sedmdesát procent na poslední chvíli,“ komentuje současnou situaci hudební dramaturg pražského Meetfactory Václav Havelka.

Přibližně třicetiprocentní pokles zájmu o předprodej po zklidnění pandemie potvrzuje i jeden ze zakladatelů a spolutvůrců dramaturgie pražského klubu Fuchs2 Jan Faltys. Podle koncertního promotéra, bookera a spoluzakladatele koncertní agentury Heartnoize Promotion Davida Čajčíka se v posledních třech dnech před akcí často prodá až 40 procent vstupenek.

Proč se lidé naplno nenavrátili ke svým „předcovidovým“ kulturním zvyklostem a jak s návštěvnickou nejistotou organizátoři akcí nakládají? Se zástupci hudebních klubů napříč republikou jsme se bavili o tom, jaká je současná situace v jejich klubech a co se s ní snaží dělat.

Pokles zájmu o zahraniční umělce

Ztráta zvyku, pohodlnost, přesycenost, ale také obavy z budoucnosti. Ať už z nestabilní situace ve světě, nebo ze stále rostoucích životních nákladů. Důvodů, proč se Češi po covidu v plné míře nevrátili k předpandemickým zvykům kupovat vstupenky na kulturní akce s předstihem, je celá řada.

„Po covidu se výrazně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Hudba

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější