Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Musk: „To je šílené.“ Ve Švédsku proti němu stávkují prodejci, přístavy, pošta i uklízeči

Prodejna a servis Tesly ve švédském Mölndalu. Foto: Trygve, Adobe Stock
Prodejna a servis Tesly ve švédském Mölndalu. Foto: Trygve, Adobe Stock

Zpočátku to vypadalo nenápadně. Před několika týdny se zhruba 130 techniků ze sedmi servisních center Tesly ve Švédsku rozhodlo, že vstoupí do stávky. Nelíbilo se jim, že automobilka odmítla uzavřít kolektivní smlouvu, přestože se ve Švédsku jedná o běžnou praxi. Původně nevýrazný protest zaměstnanců sdružených pod odborovým svazem IF Metall postupně nabobtnal. Brzy se k technikům přidaly další a další profese.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Stávka se tak šíří jako velká vlna, která naráží na nepropustnou zeď nepochopení šéfa Tesly Elona Muska. Ten dlouhodobě stojí proti odborům a jeho podniky kolektivní smlouvy neuzavírají.

„Je to pro něj obrovský kulturní šok,“ komentoval dění ve Švédsku nezávislý analytik automobilového průmyslu v Evropě Matthias Schmidt ve Financial Times.

Koupit si novou Teslu a vyjet s ní na silnici ve Švédsku tak v těchto dnech vypadá jako těžko splnitelný úkol. Elektromobily nikdo v přístavech nevykládá a na jindy nablýskané kapoty padá prach – není teď nikdo, kdo by je naleštil. A pokud si nějaký zákazník přece jen dnes Teslu koupí, nedostane kvůli stávce ani novou registrační značku.

Nabíječky Tesly čekající v přístavu ve švédském Göteborgu. Foto: Trygve, Adobe Stock

Švédský trh jako takový pro Teslu až takový význam nemá, loni se tam prodalo „jen“ přes 9000 elektromobilů této značky. Hrozí ale, že se stávkové hnutí přelije do dalších zemí: do Norska a do Německa, kde je jediná továrna Tesly v Evropě.

„Největší riziko je samozřejmě Německo

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Skandinávie

Ekonomika, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější