Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Fantova budova, hala a park netvoří celek, to měníme, říkají autorky nového pražského hlavního nádraží

Nejviditelnějším novým prvkem hlavního nádraží bude dřevěná střecha nad prostranstvím před ním. Foto: Henning Larsen Architects
Nejviditelnějším novým prvkem hlavního nádraží bude dřevěná střecha nad prostranstvím před ním. Foto: Henning Larsen Architects

Pražské hlavní nádraží projde velkou proměnou, vítězný návrh budí pozornost i kritiku. Před nádražím má vyrůst dřevěná střešní konstrukce, která by měla propojit odbavovací halu, Fantovu budovu, park před stanicí a plánovanou tramvajovou zastávku. Architektky Greta Tiedje a Dorte Westergaard z kodaňského studia Henning Larsen Architects v rozhovoru pro Deník N vysvětlují, že nové zastřešení není nejzásadnější změnou v jejich vítězném návrhu.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Na co se v rozhovoru ptáme:

  • Vyřeší jejich návrh neblahou pověst „Sherwoodu“?
  • Proč nejsou na vizuálech lavičky?
  • Schovává jejich návrh Fantovu budovu?
  • Vejdou se v zimě všichni do tepla?

Co jste si poprvé řekly, když jste byly na pražském hlavním nádraží?

Greta Tiedje: Odpověď má dvě části. Ta první je, že místo má obrovský potenciál. Jenže když mluvíme o potenciálu, znamená to také, že v současné době tu existují nějaké problémy, které jsme se snažily v prvním stadiu analyzovat.

Jaké jsou tedy problémy?

GT: V tom větším měřítku je problém, že jste v minulosti měli dobře fungující nádraží, které však bylo magistrálou odpojeno od parku. Další problém je, že jednotlivé prvky nádraží – Fantova budova, nová odbavovací hala i park – spolu nefungují jako celek.

To se snažíme změnit a pracovat s místem jako s celkem. A to jak ve smyslu dopravním, tak i ve smyslu bezpečnosti nebo určitého dědictví či odkazu minulosti.

Můj největší problém s hlavním nádražím je, že není úplně jednoduché se dostat do něj ani ven z něj. Byla vaše hlavní ambice vyřešit tohle?

GT: Ano, opět spojit nádraží s Prahou. Chceme z toho udělat místo, které není jen spojením mezi vlakem a Prahou. Chceme, abyste přijeli na nádraží, hned viděli Prahu a věděli, kam se vydat. Zároveň abyste se tam cítili bezpečně. Kvůli tomu je hodně důležité změnit park, který má fungovat víc pro lidi.

Vrchlického sady nemají úplně dobrou pověst, přezdívá se jim „Sherwood“. Když mluvíme o bezpečnosti, týká se to především drogově závislých či lidí bez domova, kteří jsou na místě i kvůli nedalekému centru Naděje. To se však, doufám, nikam nepřesune. Jak tomuhle můžete pomoci?

Dorte Westergaard: Tím, že park otevřeme a přestanou v něm být

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Architektura

Doprava

Praha

Rozhovory

Česko, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější