Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Stalin ji nenáviděl, v pražské Státní opeře teď Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu sbírá zasloužené ovace

Lady Macbeth Mcenského újezdu ovládla pražskou Státní operu. Foto: Zdeněk Sokol
Lady Macbeth Mcenského újezdu ovládla pražskou Státní operu. Foto: Zdeněk Sokol

Pokud v Česku potřebujete vidět něco z opery, není aktuálně lepší příležitost než Šostakovičova Lady Macbeth Mcenského újezdu v pražské Státní opeře. Jedno z nejslavnějších děl operní literatury 20. století není v Česku příliš často uváděným kusem. Premiéra z konce listopadu ale nadchla nejen aktuálním tématem ruské tyranie a zla plodícího zlo.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Vznik a vnímání Lady Macbeth Mcenského újezdu jsou podobně jako u jiných Šostakovičových děl ovlivněny Stalinem a jeho vládou v totalitním Sovětském svazu.

Když v roce 1936 zavítal na moskevské uvedení opery, která se už dva roky s úspěchem hrála v Leningradu a s nadšenými ovacemi byla uvedena i v Kodani, Praze, New Yorku či Londýně, záhy poté byla opera zakázána. Šostakovič a další zástupci ruské avantgardy byli obviněni z 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Hudba

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější