Deník N

Mýto v ohrožení. V létě mohou soudci zrušit smlouvy s Kellnerovým CzechTollem

Mýtná brána na dálnici D1 na pražském Chodově. Foto: ČTK
Mýtná brána na dálnici D1 na pražském Chodově. Foto: ČTK

Rozhodnutí brněnského krajského soudu o mýtu může mít dopad na jeho budoucí fungování. V rozsudku soud mimo jiné konstatuje, že se na smlouvu mezi ministerstvem dopravy a novým dodavatelem mýtného systému nelze dívat jako na uzavřenou. Ti samí soudci přitom budou v příštích měsících rozhodovat o tom, jestli je zmíněný kontrakt platný. Verdikt by mohli oznámit už během léta.

Přípravy na spuštění nového mýtného systému za miliardy jsou v plném proudu. Společnost CzechToll, vlastněná skupinou PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se chystá najet na plnou produkci přístrojů, které budou komunikovat s GPS satelity. Těch si ministerstvo dopravy objednalo skoro půl milionu kusů a během podzimu jimi dopravci budou muset osázet své nákladní automobily.

CzechToll už také otestoval mapu zpoplatněných úseků, kde se bude načítat pohyb jednotlivých vozidel. V září chce do médií pustit informační kampaň pro dopravce. „Přirovnal bych to ke stavbě domu. Nemovitost máme skoro hotovou, zbývá ji vymalovat, objednat nábytek a nastěhovat se,“ říká mluvčí firmy CzechToll Miroslav Beneš. Nový systém by se podle představ ministerstva dopravy měl spustit letos prvního prosince.

Jenže společnosti Kapsch, která mýto vybírá teď a v posledním tendru neuspěla, svítá naděje na to, že by celý proces mohla ještě zvrátit. Krajský soud v Brně totiž minulý týden rozhodl, že se antimonopolní úřad musí námitkami Kapsche proti soutěži na mýto znovu zabývat. Ve svém rozsudku uvedl, že k uzavření smlouvy mezi ministerstvem dopravy a CzechTollem došlo v rozporu s předběžným opatřením, které vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

To neznamená, že je kontrakt na mýtný tendr neplatný. Ale podle zjištění Deníku N se

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější