Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Pro své umění byla ochotna i zemřít. Marina Abramović jako první žena sólově vystavuje v londýnské Royal Academy of Arts

Marina Abramović v Royal Academy of Arts. Foto: David Parry/ Royal Academy of Arts
Marina Abramović v Royal Academy of Arts. Foto: David Parry/ Royal Academy of Arts

Prestižní britská Royal Academy of Arts po 255 letech své existence poprvé hostí sólo výstavu ženské umělkyně. Jaká je exhibice slavné a kontroverzní Mariny Abramović?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Sekyra, skalpel, růže, zápalky, víno, rtěnka, med nebo pistole a jeden náboj. Psal se rok 1974 a na stole v neapolském Studiu Morra před návštěvníky performance srbské konceptuální umělkyně Mariny Abramović leželo 72 předmětů a list s jednoduchými instrukcemi.

Během šesti hodin trvání performance s názvem Rhythm 0 byla Abramović objektem, s nímž si návštěvníci za užití vystavených předmětů mohli dělat, co se jim zlíbí, zatímco sama zůstane kompletně pasivní. Veškerou zodpovědnost za to, co se na místě stane, nesla umělkyně.

Prvotní jemné doteky růží nebo krmení dortem záhy vystřídaly zvrhlejší zásahy davu. Po třech hodinách návštěvníci rozřezali

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější